Rabu, 29 Oktober 2014

Alexis penyelamat minggu lepas.

3 result, 2 kemenangan away satu seri di home - tanpa kekalahan. Tapi jauh di sudut hati gua rasa anda juga rasa display yang ditunjukkan dalam ketiga-tiga match terbaru minggu lepas belum cukup convincing biarpun menghasilkan result kecuali drop points yang tak perlu di tangan Hull ketika kita harus pack sahaja 3 mata awal2 dalam game dan opponent seperti itu. Dan ketiga2 game minggu lepas, melibatkan keterlibatan watak penting, Alexis Sanchez yang cukup menyinar dan boleh dikatakan faktor utama Arsenal mampu keluar dari zon result klise ketika persembahan yang tak memberangsangkan. Alexis adalah perbezaannya.


2-2 seri dengan Hull, Gol peribadi yang cantik dari belah kanan Alexis, kemudian dengan awful defending dari  Flamini, Mertesacker Diame score gol penyamaan. Tiba2 hilang rentak, tersentak takde urgency. Bajet tunggu 2nd half tapi awal2 kick off saje dah kena sebijik, sekali lagi BFG kita tertido dan dihukum. Nasib baiklah last2 mini Sanchez buat magic lagi dengan meng assist kepada Danny Welbeck untuk selamatkan diri dari kekalahan memalukan, sebelum itu baru tewas kepada Chelsea, kalau kalah lagi , di tempat sendiri gua pasti moral down habis dan seperti biasa Wenger perlu menjawab. Masalahnya bagi kelab seperti Arsenal yang sepatutnya bersaing di puncak liga, seri dengan Hull jauh tersasar dari standard apa lagi dengan persembahan yang tak berjiwa, satu dimensi sahaja, bosan dapat dibaca.


2-1 ke atas Anderlecht dalam persaingan kumpulan di UCL. Satu persembahan yang hambar dan juga flat away from home, tapi itu bukan alasan. Kita tak banyak create chances begitu juga pihak lawan yang hanya dapat lead masuk minit ke 70. Barulah terhegeh2 nak cari urgency.Barulah nak menaruh harapan pada Campbell dan Podolski yang dibawa masuk sebagai sub. Standard Arsene Wenger, ketika pressure, campakkan player yang tak dipandang untuk mengharapakan ROI, macam mana player nak konfiden dan deliver. Namun bagi Arsenal memang dramatik la score equalizer minit ke 90 melalui player yang jarang2 score, Gibbs, kemudian  jaringan kemenangan oleh Podolski dan sekali lagi Sanchez menjadi watak penting dalam ini cerita dengan kerajinannya kejar bola dalam mengusahakan assist ke dalam kawasan bahaya yang disudahkan Poldi. Secara jujurnya relief jugak tengok Poldi yang score kerana mengetahui nasibnya di mata Wenger. Yang positifnya Emiliano Martinez dapat buat debut sebab Szczesny kenan gantung, Ospina injured. Dan kita di ambang melayakkan diri ke pusingan kedua kerana jika kita menang lawan Anderlecht di Emirates, dan Dortmund menewaskan Galatasaray, kedua2 team sah melayakkan diri.Maka perlawanan Arsenal dortmund di home bakal menjadi tumpuan hala tuju siapa lead group untuk undian pusingan kedua.


2-0 ke atas Suderland yang baru dirogol oleh Southampton 8-0 . Alexis Sanchez punya work rate sekali lagi menyelamatkan keadaan. Kesungguhannya closing down dan pressure opponent terutama badut seperti Wes Brown memberi lead mudah kepada Arsenal. Tapi selepas itu kita tak creat chances, dengan bahagian tengah kurang kreativiti di mana kita bazirkan slot menggandingkan dua player Flamini dan Arteta yang tak memberi apa2 dimensi dan kelebihan up front. Game yang patut kita boleh kenduri gol menghentam jiwa remuk sunderladn yang masih trauma tapi kita ambil risiko bertahan dengan sebijik gol ketika back four kita ada Monreal bergandingan dengan BFG.Kamikaze betul.Tak cukup dengan itu Gibbs pulak injured dan terpaksa dikeluarkan.Nasib baiklah kita mampu bertahan sehingga Don Vito membuat offer yang sukar untuk di refuse oleh Alexis, menambah gol koleksi peribadinya dalam jersey Arsenal. Kita sahaja di kalangan top team yang menang minggu lepas maka kita merapatkan diri di kelompok atas tapi masih jauh tertinggal dengan pendahulu.Banyak lagi pendakian yang perlu diteruskan.

3 game latest ni kita main tanpa natural CB, Monreal masuk ganti tempat Koscielny yang injured. Walaupun clean sheet game kat Sunderland tapi no offense, kena tengok jenis lawan jugak-kita jarang diuji. Menanti Koscielny yang hanya akan kembali lepas internationaleleh kata Wenger, gua harap Chambers dapat bergandingan dgn BFG dan Bellerin diberi peluang untuk bek kanan. Kerana Monreal dan BFG dengan kedua2 nya.. anda paham kasud gua.. bakal menjadi liability, mungkin macam bom jangka menunggu masa jika dihukum oleh lawan yang tajam dalam serangan.Kita beruntung dapat player seperti Alexis.Tapi gua pasti di hati kecilnya dia tak sign untuk ini. dia sign di Arsenal expect kita compete di kalangan yang terbaik bukan struggle dengan Hull, Leicester,Spuds nyaris2 dengan sunderland,Crystal Palace ,kalah dengan Southampton.Itu bukan sepatutnya Arsenal. Kita beruntung kerana salah seorang star masih beraksi bersama kita tapi kalau berterusan begini, kalau semua nak harapkan bahu dia seorang lama2 dia pun pikir tak sanggup pikul beban. Dan jika Real Madrid bakal melepaskan satu atau dua lagi bintang musim depan seperti yang diwar warkan tak mustahil market yang akan ditarget adalah Arsenal dan perkara itu boleh berlaku.Jangan kata Real, Bayern yang terkenal dengan senang pancing player, atau Alexis memilih untuk kembali beraksi di Seria A tempat dia mencipta nama dulu. Kita beruntung tapi player2 lain yang duk memuji Alexis minggu ni jugak harus sedar diri,step up, main bersama Alexis bukan main tunggu Alexis. Alexis pun bukan perfect sepanjang masa, ada jugak flaw, yang gua perasan salah satunya seringkali menghilangkan penguasaan bola di kawasan yang bahaya memberi peluang kepada lawan counter attack, Contohnya gol pertama Chelsea yang Hazard dapat burst dalam kotak penalti, puncanya Alexis kantoi pegang bola, Ini kerana keberaniannya memegang bola lama sangat dan tersangkut ketika cuba melepaskannya.Apa faktor dia lama pegang bola, mungkin sebab kawan2 lain tak boleh harap. Maka sebab itulah main bola kena sentiasa tolong menolong secara berpasukan. Cazorla kata, training happy, atmosphere happy baru main pun happy. Tengok wajah Ozil, ada happy ka?kah kah kah.

Minggu ni lawan Burnley. Tengok apa jadi, ada perubahan ke tidak.Harap2nya di home kita tak lagi buang mata.

Agi idup agi mengGunners!


0 ulasan: