Sabtu, 13 September 2014

Pre Match : Arsenal vs Manchester City


2 Minggu Internationaleleh yang suram kini kembali ceria dengan sambungnya BPL menceria,memanaskan hari2 minggu para penggila bola. Dan tak ada yang lebih exciting daripada kembali lepas break , layan big match, lawan title rival yang juga penyandang juara, Manchester City.Arsenal belum pernah kalah home game sejak kekalahan yang mengetuk tabung Arsenal, game pembuka lawan Aston Villa musim lepas. Untuk rekod juga kita masih kekal tanpa kalah musim ini, namun kurang bergaya, menang last minit lawan Crystal Palace, seri dengan Everton dan drop 2 point ketika menentang Leicester.Kita jugak berhempas pulas bertemu Besiktas namun tetap belum kalah.  Manchester City pulak menang lawan Newcastle, impressive lawan liverpool tapi dikejutkan dengan Stoke, kalah di laman sendiri. Maka takde perkara yang mustahil dalam bola sepak. Sepertimana result di atas padang, transfer jugak begitu.

#poldilegend

Pastinya perhatian dan mata tertumpu pada new signing Arsenal, budak dari Manchester Danny Welbeck yang masih 50-50 antara pengkritik dan pengkredit. Biarkan dia jawab dia tas pdang dan gua harap dia diberikan debut sebagai center forward membuktikan pada LVG dia tak seteruk yang disangka. Setelah lama menyepi Wenger akhirnya membuka mulut mengenai transfer barunya setelah  berbeza dengan komen terhadap signing lain yang dibuat sejurus selapas disahkan di Arsenal.com. Dia berbesar hati dan gembira serta mendedahkan target awalnya cuma loan sepanjang musim dengan option to buy tapi 16M dengan harga market sekarang, tak boleh nak argue lagi. Wenger jugak menceritakan kalau dia tak pergi Rome hari tu, Welbek takkan berada di sini. Ada media yang mengambil konteks macam dia tak restu, kalau dia stay di London hari tu dia akan tangguh  orang2 sekelilingnya meneruskan transfer tersebut tapi yang sebenarnya maksudnya, kalau dia tak bangun pagi semata2 nak pergi Vetican jumpe pope Francis dan melibatkan diri dengan perlawanan amal sempena keamanan antara agama, dia mungkin tak alert atau terlambat akan berita peluang mendapatkan Welbeck. Begitulah konteks yang difahami.Lastly Wenger bagi green light dan dia kata Danny ada potensi cuma sebab dah cukup striker di United peluangnya samar2 tapi di Arsenal dia berpeluang untuk step up mengisi kekosongan Giroud dan Arsenal boleh bantu dia memenuhi potensi.



Bukan dia seorang sahaja, mata jugak tertumpu pada Bacary Sagna yang dijangka akan pulang ke Arsenal tapi dalam jersi biru muda, yang kalau bini dia pakai tak se'garang ' bila mengenakan warna merah. New signing Arsenal , pengganti Sagna rakan dalam skuad kebangsaan, Debuchy jugak akan menjadi tumpuan untuk perbandingan antara Bac dan Deb. Alexis Sanchez diharap mampu meneruskan rekod jaringannya setelah memecah kebuntuan menentang Besiktas, kemudian buka akaun liga di Leicester, namun kalau dapat gol yang mengecewakan rakan senegaranya Manuel Pellegrini pasti lebih bermakna. Ospina sudah kembali dari kecederaan dan akan membuat kemunculan di bangku simpanan.  Berita skuad, Arteta, Gibbs, Ozil disahkan akan dapat beraksi malam ini.Cuma Rambo yang dijangka berpeluang tipis hanya akan ditest last minit nanti. Diaby dah dapat main 90 minit dalam U21 lawan Aston Villa, perkembangan menarik.Begitu jugak berita positif Theo yang bakal kembali ke full training dalam masa 3 minggu.

----------------Szczesny-----------------
Debuchy----BFG------Kos-----Gibbs
-------------Arteta--Jack----------------
------Alexis-----Ozil-------Cazorla---
------------------Welbeck--------------

City pulak akan hadir tanpa kelibat Jovetic dan new signing Fernando. Kehilangan khidmat Jovetic pasti satu tamparan setelah mereka melepaskan Negredo ke Valencia di hari deadline day.Namun masih ada Dzeko dan Aguero yang bakal mengkucar-kacirkan back 4 Arsenal begitu jugak dengan Silva serta budak jahat yang sangap nak skor lawan Arsenal siapa lagi kalau bukan Samir. Namun peluh lawan Wembley tak kering lagi hari tu, terkenang2 lagi belasah diorang 3-0 dalam Community Shield, Keyakinan kini di pihak kita. Cuma satu perkara yang dirisau ialah kita main awal, hari ni 7:45pm waktu temaptan.Season lepas game2 awal ni memang kita tak perform siap kene belasah memanjang. Masih musykil kenapa, mungkin sebab lambat panas? Tapi gua yakin malam ni kita boleh pintas City dalam table liga, Welbeck debut siap score.

7:45PM Arsenal 2 Manchester City 1

Agi idup agi mengGunners!!!


0 ulasan: