Selasa, 6 November 2012

Post Match : Gloating

Mengecewakan lantas memalukan.Bukan dimarahkan tentang result tapi jelas persembahan yang begitu flat dan hambar yang harus dipersalahkan. Lupekanlah score, tak mencerminkan langsung. Tak ada langsung nilai Arsenal vs Manchester United seperti old days dulu yang selalunya sengit sehingga menggigit jari kaki, malah Ferguson sendiri melabelkannya, not even close. Siap cakap patut boleh menang lebih dari 2 bijik . Itu kongajaq tapi realiti. Memang kita dioutplayed, takde hala tuju dan tak create peluang langsung. Banyak bebenor penumpang berbayar dalam pasukan.Macam Wenger cakap tak penting pun siapa yg score, begitu jugak gua, tidak memberi najis pun siapa yang membolosi gol Arsenal.Cuma tak payahlah nak poyo sangat konon2 xnak celebrate la apa.Ape nak respek? kalo betul respek dari awal die tak ada dalam jersey tersebut malam tu. Kalo celebrate bogel keliling padang atau macam adebayor pun gua pedulik hape, he had already made the worst. Lepas tu buat2 poyo tak nak amek penalti, tackle sagna berani, baru kene tampar dengan Arteta meroyan.cait.(ok gua mengaku sedikit gloated)

Tapi ternyata gol awal tersebutlah yang mematikan game sebaik ia bermula.Dengan kapten kita bagi assist dalam antara game terburuknya.Gua rasa Mael punya performance makin drop sejak kebelakangan ini. Apabila ada yang memuji Mertesacker sebagai defender paling on form untuk kita musim ini, itu masalah pada CB2 lain.Kos dan mael harus pick up balik game berikutnya. Santos pulak entah apa yang difikirkan.Banyak kritikan pedas terhadapnya yang gua tak sanggup nak repeat. Kalau nak mintak baju ke peluk cium ke ko nak buat ape ke lantaklah, buatlah dalam tunnel. dia dah pun mintak maaf sebenarnya. Gua secara peribadi rasa takde masalah tapi memikirkan persepsi , satu dunia tengah tonton live ni.Mana rivalry spirit dan heat game yang patut ditonjolkan. Even Vieira pun tak pernah mintak stokin Roy Keane. Ray Parlor legend Arsenal sendiri cakap ia memalukan, lebih2 lagi Santos patut fokus pada game yg baru half time, dengan persembahannya pulak berterabur.

Arsenal kena resturcture balik defend. Ketiadaan Gibbs amat dirasai. Santos harus didrop supaya muhasabah diri. Ignasi Miquel gua rasa patut diberi peluang step up kalau keadaan berterusan begini tanpa peningkatan.Takpun kembali dengan Mael main kiri, Kos dan Per bergandingan, kanan Sagna.Itu part defend. Tapi kita jugak tewas malam tu sebab taktikal dan line up. Kalau fan macam gua pun dah boleh predict lineup, teknik dan taktik untuk counter dalam poket Fergie. Gua tak ingin memuji tapi dia buat tindakan yang berani dan betul mengeluarkan Cleverly ketika Wenger terus gamble dengan Wilshere.Tapi itu nasib2, dalam bola sepak, tak siapa yang boleh ramal masa depan. Kad merah pun, second yellownya agak harsh. Gua tak nak start dengan argument pengadil, anda boleh nilaikan sendiri. Pemain, taktikal dan pihak pengurusan lebih harus mengakui kelemahan diri. Berbalik pada line up tadi. Beza antara United dan Arsenal, Young dan Valencia adalah winger dan wide player maka gaya permainan sebati dengan natural position. Rambo dan Podolski bukan wide player dan tak sesuai langsung. Nak tunggu berapa game baru Wenger nak sedar akan kegoblokan ini. Mereka lebih kepada central position. Boleh maaflah kalau tak turun Theo sebab pancit awal rabu dulu, tapi atleast gunakanlah pendekatan berbeza sikit. Game yang kita menang selama ni pun bukan dalam corak konfiden dan memberangsangkan. Passing ratio antara Podolski da n Giroud serta passing antara Cazorla dan Podolski sangat mengejutkan!

Walaubagaimanapun, ada suatu yang boleh dipuji, iaitu away fan yang hadir. Sama seperti musim lalu, mereka tidak segan silu melontarkan kudrat suara mereka memberi sokongan walaupun team beraksi sedemkian rupa. Nasib baiklah, gol cantik dari cazorla menjadi saguhati untuk tontonan serta menafikan clean sheet buat united.

Oklah, cukup meroyan untuk game tersebut.Cuba kita cari sinar di dalam kegelapan terowong walapun pintu keluarnya agak jauh lagi dijejaki. Dari sepuluh game, kita dah menang 4, dan kalah 3 slebihnya seri. Tarik nafas dalam, dengar macam bangang, tapi dah jadi macam ni cukuplah sekadar kita pejam mata bayangkan kalah kepada United dan Chelsea dah macam deposit yg kita dah kira awal2. Seri dengan Sunderland di tempat sendiri dan kalah kepada Norwich adalah kejutan.18 game lagi, jauh, macam2 boleh berlaku.Sama ada keputusan menyebelahi kita atau tidak selepas ini. Kita jugak dah hadapi game2 sukar(bukan bermakna yang lain tak susah) 1st orund ni, cuma tinggal NLD yang masih menanti.

Malam ni bertemu Schalke. Ini pun satu cerita. Macam mana boleh kalah kat tempat sendiri, Arsenal memang sengaja cari pasal.Dengar cite rambo injured, Theo sakit perut. Wilshere mungkin akan diturunkan balik dalam UCL.Time darah muda ni kene control emo, jangan cepat panas. Arsenal dikatakan sedia buat perubahan macam line up yang gua cadangkan tadi.kita tunggu dan lihat. Dengan Schalke pun baru kalah dalam game Bundesliga minggu sudah, ini kesempatan terbaik untuk dua2 team fire up, memastikan game malam ni penuh aksi. Kalah sekali lagi atau seri, kita punya position untuk layak mampu sedikit tergugat. Target kita adalah nak champ group. Tapi sekarang bukan boleh kira, season lepas champ group pun jumpa Milan terkeluar jugak. Apa yang boleh elak , kita elak.Minimakan possible damage yang boleh menghalang kita mara.

Agi idup agi mengGunners!!


1 ulasan:

mr. salleh nasri berkata...

itu la... sedih sangat tngok bek blah kiri jadi tumpuan serangan.. mael mmg drop sbb die yg kene cover tmpt santos.. tolong la.. ape yg kite bleh buat agar wenger @ sape2 di sane dngar yg kite x nk lgi bek kiri jdi lubuk.. kesian mael.. kesian keeper.. kesian sumer la.. satu lgi.. ye aku setuju yg podolski bkan wide yg bgus.. die x lju.. ape kte bg blek tmpt tu pde arshavin or sape2 yg lju lri dan bijak kawal bola.. rambo pn cmtu gak.. die bkan winger.. ksian die.. aku x nk die jdi mcm denilson.. aku nk tngok die jdi orng pnting wluapun jdi gntian.. stiker kite camne haa.. giroud mcm bendtner je.. ke aku salah.. huhu..