Rabu, 10 Oktober 2012

Post West Ham, Sagna kembali!






Terpulang pada anda untuk menentukan sama ada international break kali ini datang tepat pada masanya atau sebaliknya. Lagi2 setelah kita dilihat meyakinakn dalam kemenangan 3-1 di Upton Park. Yakinla walaupun kita bolos awal dahulu tapi kita in control sepanjang masa terutama di separuh masa pertama.Convincing display sepasukan dengan Cazorla menjadi nadi dan Theo bertanggungjawab memberi nafas baru apabila masuk sebagai supersub. Gol pertama liga Giroud jugak hadir tepat pada masanya, di minit2 akhir separuh masa, waktu yang cukup boleh membunuh mood pasukan lawan yang tengah mendahului.

West Ham mendapat gol melalui 1st shot on target mereka, boleh gua katakan Mohamed Diame diam2 ubi berisi, hanya player2 tertentu ada konfiden untuk nutmeg pertahanan lawan dari sebelah sisi(Rambo) kemudian memilih untuk mencuba nasib merembat terus berbanding passing ke arah rakan2. Per Mertesacker yang kembali ke starting eleven turut tertipu melihat lenggok tubuhnya yang cuba memblock sepakan arah ke kanan walhal Diame merembat ke kirinya menewaskan Manone tak tercapai akalmu. Diame dapat yellow card sebab celebration over nya, tapi sepatutnya dah dapat 2nd yellow lepas terjah Arteta dari belakang. Phil Dowd ternyata tak konsisten. Walaubagaimanapun, ditakdirkan pasukan terbaik akan menang.

http://arsenal.theoffside.com/files/2012/10/Giroud-goal-podolski1.jpeg
Lepas croosing baik dari Podolski disudahkan gol Giroud kita tak toleh ke belakang, 2nd half kita tak gelabah dan kekalkan disiplin. Itu perkembangan bagus kerana Upton Park bukan port mudah dengan smua player mereka nampak all out bersungguh.Terutama Carroll yang bekerja keras sampai mertesacker dan Mael berpeluh masam.Cuma gua risau kita selalu kalah bola di udara. Nasib baik West ham tak pandai optimakan 2nd ball, menmbolehkan kita kembali in possession. Mereka jugak punyai peluang sebenarnya tapi itu hari bukan hari Nolan.Sekurang2nya 2 peluang keemasan untuk dia score terlepas membuatkan kita lega bernafas.

Theo muncul super sub dengan memberi lebih pace. Mungkin benar dia sudah bersedia untuk beraksi sebagai central striker tapi sebab Giroud main full hari tu dia masih beraksi di wide kanan namun tetap score.Lepas tgok Cazorla control ball passing kat Giroud keudian through ball ke Theo, mmg gua konfiden ini memang makanan Walcott dan ternyata otaknya selari dengan kaki. Inilah yang aku katakan, tak perlu starting pun untuk nampak hebat, mungkin sebab duduk di bangku simpanan dia rasa terabakar dan semangat untuk tunjuk kemampuan dan peranannya ketika ini mmg nampak sesuai dari situ-at least buat masa ini.

Ketika kita cuak2 walaupun tengah leading, Cazorla sekali lagi menjelmakan keajaibannya dengan sepakan kaki kiri super-B yang menwaskan Janskelainen. Malam tu Cazorla adalah arkitek.Kaki kiri kaki kanan, passing, dribbling, crossing, shooting mmg terbaik. Banding dengan persembahan bawah par nya bertemu Chelsea, apa yang menyebabkan dia nampak hidup adalah keupayaannya berada di posisi yang tepat semasa mendapat bola yakni keberkesanannya mencari ruang di celah2 antara midfield West Ham dan defensive mereka. Freedom yang diberikan membolehkan Cazorla ada masa untuk menentukan apa yang sebaiknya dibuat.Shooting dari luar memang dia berani, malah menghasilkan gol cantik. Jolok bola memang sempoi terutama yang last2 minit bagi ke Giroud tu mmg pergh. Cazorla bijak dalam mempervariasikan ruang yang ada.Tak peliklah dia dipilih selaku pemain terbaik bulanan Arsenal.com 2 kali berturut-turut.

Cazorla tgh enjoy hidup dan kerjayanya di BPL. Malah dia mengakui tindakannya menyertai Arsenal adalah satu tindakan yang tepat di mana masa depannya bersama skuad negara tidak terjejas. Melihat kepada generasi emas Spain terutama midfield sekarang, muungkin ramai nama2 yang akan terlepas pandang sebagai contoh Arteta tapi Cazorla tentu buakn salah seorang daripadanya.Baru2 ini turut score dalam internationaleleh, free role yang diberikan Arsenal memberi kelebihan untuk pemain versatile ini menunjukkan kemampuan dan mengekspresikan bakat semulajadinya.Gua percaya kalau ini macam punya konsisten, jika tidak jadi yang terbaik pun , dia akan menjadi antara pemain terbaik dalam BPL untuk musim ini dan era mendatang.

Orait dulu kita diberitakan dengan berita baik kepulangan Wilshere. Kini Sagna sedang menurut langkah yang sama dengan menyertai skuad U21 menetang Reading malah aksi sejamnya membantu skuad bawah 21 menewaskan Reading 2-0. Cuma Sagna belum terpikir untuk meletakkan tarikh sebenar comeback ke skuad utama, seperti Wilshere hanya mampu bersabar lagi dan tingkatkan usaha. Buat sementara ini dia pun berpuas hati dengan understudynya , Carl Jenkinson yang beraksi baik mengisi kekosongan hingga diundi menjadi pemain kedua terbaik bulan lepas di belakang Santi Cazorla. Kembalinya Sagna bakal menghasilkan hanya satu outcome, defend kita makin mantap dan konfiden.

TAPI.. ada tapi. Gibbs pulak injured dalam game lepas.Terpaksa dikeluarkan dan diganti dengan Santos. Tengah2 namanya sedang up malah dipetik2 sebagai bakal fullback iri England full time, dahd apat caled up namun terpaksa digugurkan untuk kelayakan piala dunia minggu ni. Mungkin ada blessing in disguise. Kut2 ada baiknya Gibbs tak pergi kalau tak lagi injurd teruk di internationaleleh.Siapa tahu?

Apapun international break ni bikin jiwa gua kacau sebab tgh syok2 mood menang dan layan bola hujung minggu, kerancakan adrenalin itu tertangguh sebentar. Apapun simpan untuk the best part,last  days bulan 1Oktober ni kita ada jadual padat, 4 game dalam tempoh 10 hari.CARO! lepas tu terus ke Old Trafford.Lagi Caro!

Agi idup agi mengGunners!! 


0 ulasan: