Sabtu, 18 Disember 2010

Sukar tetapi tak mustahil

Seminggu sebelum undian..

 Hari Undian...


“Revenge is not on my mind. We want to qualify and we want to knock them out. So is it difficult? Yes. Is it possible? Yes.

Optimistik.Sukar tetapi tidak mustahil.Begitulah simplenya Wenger punya firasat tentang perlawanan ini. Lebih sempoi lagi ketika ramai antara kita yang ragu2 akan apa yang akan berlaku pada matchday 1st leg 16/2/11 di Emirates, Wenger lebih bibangkan pertemuan menentang Stokes di Emirates esok malam. Jangan salah paham, Barcelona tetap super favourites, tapi dengan undian telah dilakukan Arsenal tidak boleh mengelak lagi dan hanya mampu membuktikan betapa cakap2 orang bahawa permainan kita setanding Barcelona bukan cakap2 kosong.Kita ada 2 bulan, Wenger ada 2 bulan untuk mempersiapkan diri. Dia dah tahu siapa lawan, dan status lawan yang bakal menanti, jadi harap2 ada senjata rasia dan tindak balas aktif terutama bulan Januari nanti. Aku juga mahu tengok reaksi para pemain atas padang setelah pemain2 seperti Walcott dan RVP begitu 'mengidamkan' untuk jumpa Barca. Satu sahaja yang aku malas dan negatif dengan hasil undian ini iaitu.... bersiap sedia dengan 'Fabregas balik kampung the movie'


Salji yang lebat tidak mematahkan semangat pemain2 untuk berlatih menjelang pertemuan menentang Stoke. Dengarnya Szczesny bakal mendapat peluang sekali lagi disebabkan Fabianski masih perlu menjalani ujian kecergasan sebelum disahkan boleh beraksi.Manakala pemain yang semakin hari semakin panas dengan gosip meninggalkan Arsenal , Almunia diselubungi kecederaan baru di bahagian ankle. Apa lagi inilah masanya Wenger nak bersuara, 'inilah pentingnya kita ada 3 world class goalkeeper' katanya. Pada aku Wenger terlalu memuji sangat pemainnya yang kadangkala tak la bagus mana pun tapi dek kerana pujian dan belaian manja, kadang2 pemain average pun boleh rasa mereka dah tahap super star dan mula la aksi entah ape2. Aku bukan hanya fokus pada posisi penjaga gol sahajat, tetapi semua amnya.

Kita perlu bersedia dengan corak fizikal Stoke. Aku pasti masih ramai yang ingat tragedi musim lepas di mana Rambo kita patah kaki tapi peliknya media kebanyakan cuba mengalih pandangan betapa teruknya tackle itu kepada betapa lembiknya pemain Arsenal. Dan bila kita tak semena2 dapat 4 red card musim ini dan duduk di tempat paling rendah carta fairplay, kita dihentam dan dilabel sebagai team yang bermain kotor walhal sebenarnya kita menunjukkan kita semakin mampu bersaing dengan gaya fizikal. Itulah pahit yang perlu diterima setiap kali ada berita sensasi melibatkan Arsenal. Tapi aku masih ingat lagi betapa game musim lepas hampir2 menjadi turning point dan peniup semangat untuk kita berjaya sehingga ke akhir musim, bukan sahaja kita fight hard malam tu, tapi kita jugak menang dalam kedukaan. Kemengan untuk Rambo pada malam tersebut, dan aku tidak boleh lupa sambutan gol Fabregas dan Mael yang begitu passionate dan semangat Sol the soul Campbell memanggil rakan2 untuk membuat huddle di tengah2 padang sejurus wisel penamat. Sayang seribu kali sayang, momentum dari Britania gagal diteruskan. Takpe, biarkan ia menjadi sejarah. Macam game Barca, kita kena ambil serius terhadap semua game termasuk Stoke City. Sukar? tapi tak mustahil.


Henri Lansbury extend perpindahan sehingga 16 Januari.


1 ulasan:

iniialahaku berkata...

Arsenal di ank tirikan...mana2 TV klu arsenal je msti xtmjuk pnya..brita ke pa ke..mng pi la 10-0 pon.dia lgi fokus kat team lain...emo ckit..haha