Khamis, 16 Disember 2010

Menanti tindak balas.

Tahniah ke atas kejayaan pasukan negara dengan kemenangan 1st leg. Tak kisahlah jika dikatakan winning ugly sekalipun, atau pun padang yang teruk, kita takboleh menafikan kredit mereka.Cuma harapakan di Hanoi nanti Malaysia tidak di awang2 awangan sambil menjangkakan kita sudah selangkah kaki ke final. Winning ugly, itu yang selalu disarankan setiap kali Arsenal gagal memenangi sesuatu permainan bola sepak. Selepas match tersebut Evra masih bersuara mempertahankan kononnya kata2nya benar setelah apa yang ditunjukkan ke atas padang, Arsenal bermain baik tapi tiada tindaan penyudah atau jarang sekali mencipta peluang.Itu katanya.Kata Arsene Wenger pula, alasan padang yang teruk, Wenger memang bad looser bukan? kerana setiap kali kalah ada saja alasan yang kadang2 tak masuk akal tapi biarlah kerana kita tahu betapa dia passionate terhadap game dan Arsenal maka apa yang dikeluarkan oleh mulutnya terutama selepas aksi yang tidak begitu diharapkan atas padang pasti berlandaskan emosi semata2.Bukan kita tak kenal Arsene Wenger setelah 14 tahun dia menerajui Arsenal.Itu memang pi'ilnya.

Mendengar seribu macam alasan memang sakit hati tetapi lebih menyakitkan apabila tiada tindak balas setelah tragedi dalam match2 besar ini sering berulang. Arsenal perlukan transformasi taktikal dan fresh challenge.Bercakap mengenai fresh challenge, ia pastinya kerana bulan Januari semakin hampir dan pintu perpindahan pemain bakal dibuka.Ini bukan sembang2 fantasia Football Manager, Kita perlu beli ini , kita perlu beli itu, tidak. Apa yang perlu adalah Wenger harus melihat kembali dan analisis di mana kelemahan paling ketara dan apakah posisi yang paling sesuai dan desperate untuk sedikit suntikan. Sebarang penambahan haruslah diteliti dengan melihat adakah jumlah skuad ini mampu untuk bersaing hingga ke akhir musim tanpa anggaran sebarang malapetaka kecederaan, adakah skuad ini cukup bagus untuk memenangi 'ia'. Melihat pada mata kasar dari perspektif penyokong, kita tidak pernah puas, tapi jika diamati dari kata2 Wenger, dia kelihatan seperti begitu taksub dan percaya dengan kebolehan2 'ilmu hitam' yang mampu dihasilkan pemain2nya, last2 siapa yang kecewa, semua sekali.

Kita hanya ketinggalan satu dua pemain untuk memacukan full gear bagi pusingan kedua musim. Kalau Wenger sering berkata kita gagal menyudahkan peluang di depan gol sebagai alasan, kali ini aku harap2 dia analisis dan tidak melepaskan peluang terbaik untuk memperkuatkan skuad yang sedia ada kerana musim BPL kali ini agak roller coaster, ia bagai petanda membuka peluang pada Arsenal untuk menyertai perlumbaan ini. Mana mungkin skuad yang sudah kalah 5 kali tak sampai pun separuh musim boleh menjadi juara, tapi kini dengan liga yang makin komepetitif, Arsenal masih diberi tali hayat dan Wenger perlu mengoptimakan kesempatan yang terhidang.

Seakrang ni kecoh pasal berita perpindahan Almunia.Perkara terakhir yang Arsenal perlukan sekarang ini adalah pengurangan pemain. Seperti yang dijangka, Wenger tidak akan ke pasar hanya semata2 membeli keeper, jadi kehadiran Almunia masih lagi relevan walaupun hanya sekadar backup. Kita tidak mahu menanggung risiko apabila salah seorang dari 2 penjaga gawang warga Poland cedera.Pada aku sehingga akhir musim, kita lihat apa yang mampu disumbangkan dari segi persaingan dan jika dia benar2 request transfer, summer musim dean adlah musim yang paling sesuai. Bukan saja Almunia menjadi sasaran pasukan La Liga, Clichy jugak turut terkena tempias Real Madrid begitu jugak Eboue ke Roma. Eboue kini pemain kesayangan Arsenal dan dia jugak sayangkan Arsenal.Dalam masa terdekat ini aku tak nampak dia akan pakai jersey lain setelah tidak ke Fiorentina beberapa musim lalu.

Apa cerita skuad bawah 18? Menang 6-1 dalam FA Youth cup, meneruskan tradisi kecemerlangan batch2 anak buah Steve Bould sebelum ini. Mencuri tumpuan pastinya  Chucks Aneke dengan hat-trick. Ini perkara biasa, Arsenal punyai limpahan bakat tapi berapakah yang benar2 mampu menyinar dan menembusi pasukan utama seperti apa yang baru sudah dilakukan Szczesny, sama2 kita enjoy balik debut BPL dia, taida match yang lebih bagus untuk cabaran selain bertemu rival Manchester United.Sayang keputusan tidak memihak kepada kita untuk melengkapkan hari bersejarah buatnya.


0 ulasan: