Selasa, 14 Disember 2010

Post Match : Kurangnya variasi taktikal


Selain dari Didier Drogba, Arsenal tidak boleh lari dari seorang lagi Boogeyman, Park Ji Sung. Mengikut sejarah dahulu kala, Park Ji Sung memang terkenal dalam menjadi senjata misteri setiap kali bertemu Arsenal, malah rekod jaringannya lebih banyak ke atas pasukan Arsenal dari pasukan2 lain.Malam ini, dia buat hal lagi. Ya kita tumpas di Old Trafford. Menang adalah keputusan yang cemerlang, seri adalah baik tapi keduanya2 tak kesampaian.Adakah kita puas hati, tentu tidak, tapi ini membuktikan masih banyak ruang yang boleh diperbaiki.terutama dalam memvariaskikan taktikal.

Arsenal nampak one way tanpa sebarang plan B walaupun pertukaran dilakukan, tidak banyak mengubah perlawanan.Sebaliknya Ferguson sekali lagi dengan 'barisan lawan Arsenalnya', dia mempunyai taktikal khusus untuk dihadapi jika bertemu pasukan bercorak permainan sepertimana Arsenal. Sekali lagi, taktik 4-5-1 nya menjadi dengan Park, Fletcher, Anderson Carrick dan Nani mendominasi bahagian tengah, tak kasi Arsenal main seperti biasa. 4 yang utama lebih dilihat sebagai pengacau , break up game play Arsenal dengan ancaman datang lebih dari Nani. Wenger pulak setiap kali dengan 3 midfield yang boleh dikatakan tak mampu buat apa2 walaupun Nasri Arshavin kerap membantu dari wide area.

Kita dihukum sekali lagi oleh pasukan United yang lebih solid dan berdisiplin dari kita malam ini.Walaupun tak berada pada tahap terbaik, mereka mengambil peluang dan tidak mempersia-siakannya walaupun boleh dikatakan gol itu datang dari peluang yang entah dari celah mana Park sempat membuat tandukan macam gitu. Walaupun banyak memegang bola di separuh masa kedua, tapi lack of urgency membuatkan final ball tak sampai kepada sasaran. Malah anda tak boleh mengharap untuk menang match besar jika jarang sekali kita menguji penjaga gol lawan. Tak ada apa yang perlu diselamatkan Van De Sar. Mengenai penjaga gol muda kita, satu debut yang bagus dan tidak gugup, itu sudah ok, walaupun kurang bernasib baik terperangkap dengan tandukan pelik tersebut. Save yang baik dalam menafikan Anderson, meletakkan Arsenal kekal dalam game. Berkenanaan penalti, ia agak tegas keputusan Howard Webb.Adakah penalti? Mungkin ya.Adakah kad kuning? tidak patut.Rooney memberi life line pada kita tapi kita tak mengambil kesempatan, apa pun nice try lad.

Keputusan ini tidak memberangsangkan tapi kita masih lagi dalam persaingan. Kita masih lagi dalam tempat duduk pemandu (driving seat) untuk mencabar kejuaraan liga.Tapi jika Arsenal nak kekalkan seat ini, pastikan kita lebih variasi dalam corak permainan, lebih dinamik, ada pemain yang mampu mengubah rentak, bersedia dengan pelbagai formasi mengikut kesesuaian/ketidakselesaan lawan. Pertembungan United bertemu Chelsea hujung minggu ini memberi ruang apabila salah satu dari pencabar lain akan keciciran mata.Tapi kita harus membuat kerja kita dahulu, menewaskan Stokes di Emirates.

Teruskan MengGunners!!


2 ulasan:

Cik Noris berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Saed Ramadhan berkata...

bagi aku,

striker arsenal banyak tunggu bola, midfield passing ada saja tak kena, malam itu bukan malam terbaek arsenal, pemain arsenal harus banyak berlari mencari ruang ruang kosong tetapi gagal, hold bola terlalu lama sehinggakan mereka terjerat sendiri.

peluang masih terbuka untuk memberi saingan.

teruskan berjuang Arsenal.