Khamis, 9 Disember 2010

Post Match : Arsenal layak


Arsenal akhirnya meneruskan tradisi layak dalam cemas apbila menang ke atas Partizan 3-1 walaupun persembahan yang kurang convincing. Seperti diduga Partizan agak sharp malam ni di mana kita nampak keletihan dan lesu. Pertukaran Wenger yang memasukkan Walcott menggantikan Arshavin yang kurang menjadi adalah titik tolak kebangkitan malam ini. Sedihnya kita kehilangan kedua2 belah bek apabila Gibbs terpaksa ditukar akibat kecederaan manakala Sagna dibuang padang haslil challenge last man yang agak terburu2. Dengan keputusan ini Arsenal mara sebagai naib juara kumpulan dan bakal berdepan undian mencabar setelah mana Shakhtar menewaskan Braga 2-0.

Turun dengan beberapa pertukaran, RVP bergandingan dengan Chamakh danDenilson berkepala botak bajet Gilberto Silva start bersama2 Nasri dan Song. Gibbs mengambil tempat Clichy. Cuba memberi pressure tetapi ternyata segala pergerakan kita kurang tajam hari ni, lebih malang Gibbs yang baru baik injured terpaksa diganti dengan Eboue. Sampailah 30 minit, Arsenal mendapat penalti dan disudahkan dengan cukup bagus oleh kapten RVP yang semakin kembali ke match fitness terabaik. Arsenal leading dengan margin yang sikit tapi ketika itu cukup untuk layak.

Masuk separuh masa kedua, tak nampak sebarang perubahan dan nafsu ntuk menambah gol. Malah kita dihukum apabila pemain terbaik mereka Cleo mampu menyamakan kedudukan dengan tendangan yang terbias dek kaki Squaillaci meninggalkan Fabianski terkapai2. Pada ketika itu Arsenal sangat dalam2 bahaya ketika kedudukan 1-1, keputusan di Ukraine jugak masih lagi 0-0 dan bila2 masa sahaja kelab Portugal mungkin boleh pop up mencipta sesuatu meninggalkan malapetaka menyelubungi kelab utara London. Agak impress dengan Partizan yang bermain menunjukkan bagai 'mereka lebih mahukan lagi dari Arsenal'. Setiap kali off the ball mreka melakukan pressure membuatkan game kawalan bola kita tak selancar yang dirancangkan.Fan mula gelisah, Arsenal mula menamppkkan urgency. Segalanya berubah apabila Wenger menyuntik sedikit kesegaran dan kelajuan apabila membawa masuk Theo Walcott.

Theo tak menunggu lama apabila menyudahkan dengan cukup baik.tandukan clearance pemain Partizan ditahan dengan 1st touch yang sempurna untuk set up gol buat dirinya sendiri. Kelegaan mula terpancar di raut wajah Arsenal. Beberapa minit selepas itu Song pulak dengan footwork yang baik setelah konon dibagi lesen menyelinap masuk ke atas bergandingan baik denan Nasri yang tengah panas sekarang ni. Gol ketiga melengkapkan kemangan Arsenal dan membunuh peluang Partizan untuk kembali . Walaubagaimanapun sikap tak mahu mengalah dan terus mengasak daripada pasukan Belgium ini membuatkan Sagna terperangkap dalam melakukan foul dan terpaksa miss match 2nd round nanti. Namun di akhirnya kita layak jua hanya sebagai naib juara kumpulan setelah keputusan semasa berakhir di Ukraine dengan kemangan bagi pihak tuan rumah.

Undian bakal mencabar, tapi Arsenal sukakan cabaran.Cabaran seterusnya, top of the table clash.. FC United of Manchester. Manchester United. (gua ingat memang mula2 astro saja konon2 nak bagi nama klasik time tengok iklan promo match FA Cup sekali memang ada kelab semi pro nama ni daa..huhu)


0 ulasan: