Ahad, 31 Oktober 2010

Post Match : Biar Lewat asal Selamat.


Song tiba2 muncul sebagai wira menjaringkan gol yang dinanti2 jutaan peminat Arsenal. Ada suara2 yang bising mempersoalkan Song buat apa laa nak sibuk2 naik atas, buat tugas ko cover defend dah la.. Tapi Song tidak peduli, dia sedang dalam proses mengembangkan kerjayanya, cuba mengeluarkan bakat forwardnya yang terpendam, perkara ini diakui oleh Wenger yang mendefinasikan perjalanan Song ke arah seorang 'complete midfielder'. Dia tak pernah menganggap Song seorang DM semulajadi , cuma ketika Fabregas mahupun siapa yang bergandingan dengannya melakukan tugas2 serangan di atas, dia melakukan 'tugas2 kotor' di bawah, dan kini giliran Song pula untuk mengekperimentasikan apa yang ada dalam dirinya, itulah kerap kali kita dapat lihat kelibat Song di hujung padang sebelah sana, manakala Fabregas dan Denilson/Diaby/Wilshere akan membantu take over tugas Song. Wenger cuba mencari keseimbangan dalam barisan tengah yang tahu bila nak attack dan bila nak defend, dia semakin sampai ke tahap itu. Hasilnya Song dah score 3 bijik dalam 3 match yang disertai.

Gol Song adalah penyelamat maruah dengan 3 mata kini dalam tangan, memberi tekanan kepada pendahulu. Tapi kenapa harus dibiarkan sehingga lewat2 begini? Namun itulah ciri2 juara dan ketika saingan seperti ini, mereka yang fokus 90 minit++ akan menerima ganjaran. West Ham yang bermain begitu baik defensively pastinya kecewa pulang dengan tangan kosong terutama tangan Robert Green yang semacam masuk hantu galah. Wenger berkata dalam post match interview, Arsenal nampak tenang dan terus percaya dengan serangan2 walaupun jarum jam semakin suntuk. Ketika percubaan Walcott terkena tiang, aku terpikir adakah ini harinya lagi di mana Arsenal mempersia2kan peluang tapi lantas teringat gol2 detik akhir Bendi bertemu Hull dan Wolves musim lepas. Yang aku nampak semalam Chamakh yang tidak biasa dengan situasai2 seperti ini nampak agak tertekan dan frustrated ketika masih gagal memecah kebuntuan. Mungkin beberapa kali lagi situasi macam gini membuatkan dia lebih tenang dan percaya akan kemampuan pasukan, tapi tak elok bagi penyokong2 sebenarnya, sakit jantung dibuatnya.

Semalam kita tidak mampu memcahkan disiplin West Ham. Wenger perlu memikirkan bagaimana nak bertemu dengan pasukan2 yang bermain ala gini selain daripda sibuk menggolekkan wenger ball melepasi garisan gol. Bendi dan Camakh boleh jadi 2 target man ketika keadaan genting dan memperbanyakkan lagi crossing, Walcott dan Eboue perlu diberi peluang awal supaya larian2 mereka dapat memporak perandakan pertahanan lawan serta memecahkan displin memperbesarkan ruang2 bagi rakan2 lain.Semalam bukanlah persembahan yang memberangsangkan sangat tapi faktor keeper mereka jugak mungkin memainkan peranan jika perkara2 yang tidak diingini berlaku semalam.Apapun tahinah kepada kita dan juga tahniah kepada jura baru Piala Malaysia, Kelantan ang telah join the club.

Agi idup agi mengGunners!


0 ulasan: