Sabtu, 26 Jun 2010

Piala Dunia sebenar bermula

The real World Cup start this week
Itulah kata2 daripada Le prof yang kini berada di Afrika Selatan. Ade benar jugak setelah melihat pelbagai fenomena menarik berlaku di match terakhir persaingan peringkat kumpulan dengan pelbagai keputusan kejutan . Buat pertama kali dalam sejarah Piala Dunia 2 finalist untuk edisi sebelum ini masing2 terkandas di peringkat kumpulan. Pasukan dari benua Amerika, Amerika latin dan Concacaf mendominasi edisi kali ini dengan Uruguay Mexico berjaya menyelinap melalui kumpulan A. Argentina, Brazil, Paraguay, Chile menunjukkan taring, manakala USA di sebalik persembahan bertenaga hadir di saat2 akhir.Wakil Asia berjaya mengajar teknik2 menggunakan Jabulani apabila hanya Korea Selatan dan Jepun sahaja mampu menjaringkan gol dari direct free kick. Kedua2 pasukan melayakkan diri ke pusingan kedua dengan Jepun mempamerkan persembahan lebih kemas.Aussie pasti menyesal atas persembahan malang ketika bertemu Jerman, dek kerana dibelasah, mereka hanya ditinggalkan Ghana oleh jaringan gol. Ironinya, Ghana hanya satu2nya wakil benua Afrika yang layak ke pusingan kedua di benua mereka sendiri . Walau bagaimanapun, Afrika Selatan boleh meninggalkan Piala Dunia dengan kebanggaan kerana setakat ini penganjuran berjalan dengan lancar manakala di padang , mereka mengajar pasukan Perancis erti bersatu. Pasukan Eropah nampak benar2 struggle, mungkin faktor geografi atau fitness, akibat persaingan musim domestik yang padat dan panjang.

Paling mengecewakan adalah France yang dengarnya terpaksa pulang dengan flight kelas ekonomi sebagai 'ganjaran'.Afrika Selatan hampir melaukkan mereka tapi terpaksa akur dengan kemenangan tipis.Jika tidak pastinya Raymond Domenech bukan sahaja dibenci di Perancis malah mungkin di Mexico, ini kerana pasukan Carlos Vela yang tumpas kepada Mexico hanya terselamat melaui perbezaan jaringan.Maradona mengutip mata demi mata menamatkan kerjaya indah Otto Rehhagel  biarpun Messi belum menemui sentuhan jaringan. Korea Selatan berpaut sebelum berjaya mengutip satu mata bersama Nigeria. Mexico vs Argentina menjanjikan pertemuan yang menarik selain ia merupakan ulangan kepada 2nd round 4 tahun lepas di mana gol extravaganza dari Maxi Rodriguez ketika extra time menghantar Mexico bungkus. Uruguay vs Korea Selatan, adakah wakil Asia ini mampu membuat kejutan?

England dan German menggunakan tali hayat terakhir untuk layak dan dipaksa bertemu dalam pusingan kedua selepas USA menempah tiket lewat , tiba2 menjadi juara kumpulan. England biarpun nampak lebih tersusun tapi sebenarnya beraksi di bawah tekanan yang cukup tinggi ketika bertemu Slovenia. Mereka kelihatan bermain bukan untuk menang tapi lebih kepada takut kalah. Masih ada fear factor yang menjadi mental block. Gol Defoe menyelamatkan maruah pasukan Three Lions manakala Rooney yang kelihatan seperti ogre tumpul dikeluarkan oleh Don Capello.Nice move Fab. Ini bukan masanya England tambah masalah kepada masalah yang dah sedia ada semata2 nak tengok sorang player primadona panas baran meletup tak pasal2 diperintah keluar padang. Kalau la apa2 terjadi hari tu, pasti lebih ramai Pavlos Joseph akan dilahirkan.Mesut Ozil antara bintang muda menyinar pastinya berada dalam radar mana2 jurulatih kelab Eropah selepas sekali lagi menghasilkan sentuhan emas ketika bertemu Ghana. England vs Jerman. Epic. Dengan persembahan England yang hambar manakala Jerman mula memperagakan corak universal selepas penerimaan migrasi berbanding old style football mereka yang membosankan suatu ketika dulu, agak sukar untuk menjangkakan keputusan kerana dalam match2 besar seperti ini, siapa yang buat silap sikit pastinya terhukum. USA akan bertemu Ghana yang nampak tumpul hanya hidup bersandarkan penalti daripada mat Gyan.

Juara bertahan Italy tersungkur di tangan Slovakia, 2nd half match tersebut hidup berpesta jaringan. Ketika keputusan semasa mereka hanya memerlukan keputusan seri berjaringan banyak, mereka gagal mengulangi pencapaian 4 tahun lepas. Apa masalahnya, terlalu ramai kuda tua? Masih ada lagi muka2 lama yang telah pun berpuas hati merasai zaman kemuncak, pasukan Italy seperti Perancis pulang tanpa sebarang kemenangan.Marcelo Lippi tunduk ke tanah mengakui segala kesilapanya "Sebelum ini pun aku tak mengimpikan akan menang Piala Dunia buat kali kedua, tapi aku tak menyangka kita akan terkeluar dengan cara sebegini.Maafkan aku, nampaknya aku bawak pasukan yang benar2 tak bersedia.Psikologi adalah masalah utama".Sebagai penyandang juara, pergi ke Piala Dunia tanpa winning mentaliti adalah satu masalah.Salahkan psikologi pemain,sedangkan Lippi sendiri juga tidak yakin akan pasukan pilihannya. Apakah relevan memilih pemain seperti Cannavaro yang telah lapuk ditelan zaman.Cannavaro pernah menjadi seorang pemain yang hebat dan dihormati, world cup winner, pemain terbaik Dunia tapi kini zamannya telah berlalu. Prestasinya bersama Juventus musim ini juga tidak membanggakan. Dia seorang legend tapi malang buat Cannavaro untuk meggantung boot dalam keadaan semacam ini. Mungkin Dubai merupakan tempat sesuai untuk mengambil angin dan bermain tanpa tekanan musim hadapan. Di Serie A masih ramai lagi pemain2 muda berbakat yang tidak diberi peluang. Jika berhasrat menjulang Piala Dunia kelima mereka di masa hadapan, Italy perlu seberani Jerman dalam mempertengahkan lagi bakat2 muda.

Walaupun tidak menjaringkan gol, Merek Hamsik banyak mengkucarkacirkan Italy sehingga kedudukan akhir kumpulan pun, Italy terbenam di bawah New Zealand. Pencapaian yang boleh dibanggakan sebenarnya oleh wakil Ocenia ini terutama berada dalam group bersama Italy dan Paraguay. Sama seperti Swiss 4 tahun lalu, mereka tersungkur tanpa pernah merasa kekalahan.


Brazil dan Portugal masing2 layak setelah memilih jalan selamat dalam satu match yang tak mencapai standard seperti yang diwarwarkan. Kalau persembahan 1st half kedua2 mereka lebih berhati2 mengelak sebarang kesilapan, 2nd half pula perlawanan semakin bercelaru.Kemenangan Ivory Coast hanya sekadar saguh hati, tiada lagi gelagat Eboue selepas ini,Tahniah pada pasukan Korea Utara kerana berjaya mengelak kekalahan lebih besar. Fabregas dan Spain mara selepas menewaskan pasukan yang agak bagus Chile. Aku suka melihat corak Chile walaupun hanya bermain dengan 10 orang masih bernafsu untuk mengasak.Alexis Sanchez pastinya membuka mata kelab2 Eropah dengan persembahan yang boleh tahan.Pengadil terlalu pemurah pada malam tersebut dengan tak semena2 melayangkan kad merah yang agak keterlaluan pada Estrada.Cuma apa yang berlaku di saat2 terakhir di mana kedua2 pasukan nampak berpuas hati dengan result dan menyimpan bola adalah suatu yang tidak mahu ditonton dalam bola sepak sebenarnya. Siwitzerland perlu menyalahkan diri sendiri kerana gagal mengambil kesempatan atas keputusan match yang satu lagi. Selepas menumbangkan pasukan pilihan, Swiss agak tumpul dan kehilangan idea dalam 2 match selepas itu, lawan chile mungkin akibat red card tetapi ketika bertemu Honduras, mengharapkan sentuhan veteran Hakan Yakin baru nak yakin menunjukkan masalah sebenar mereka. Amerika Selatan bertemu sesama sendiri begitu juga pasukan dari Eropah. Portugal vs Spain adlah suatu perlawanan yang pastinya tak rugi ditonton ini begitu juga Samba Chile vs Brazil. Aku mengharapkan yang lebih menarik daripada 16 pasukan yang masih berjuang keranpesaingan kalah mati adalah berbeza dengan peringkat kumpulan jadi peluh pastinya lebih mencurah2 dan emosi lebih terserlah. Selamat maju jaya..