Selasa, 22 Jun 2010

Afrika makin terik

Semakin rancak semakin menarik.Banyak lagi drama, tidak kurang juga makin ramai 'Rivaldo' ketika Piala Dunia kini menghampiri pusingan terakhir peringkat kumpulan.  Antara cerita2 panas ialah kegagalan England mengutip mata penuh walaupun sebelum ini begitu overkonfiden, kini nasib mereka masih belum diketahui.Sebelum bercakap tentang 'group of death' yang dikatakan EASY  oleh tabloid2 yang berlagak , (E)ngland (A)lgeria (S)lovenia (Y)ank kita sentuh dulu nasib yang bagai telur di hujung tanduk, pasukan Perancis.

Ape suda jadi dengan kem ini kerana sejak awal lagi, 'Everybody Love Hate Raymond' tapi pihak FFF masih beriya2 mengekalkannya. Kini dengan kes Anelka dihantar pulang akibat carut maki hamun terhadap Domenech, pemain2 France pulak cari pasal buat mogok tak nak turun training. Tak terkejut, kerana siapakah kepala yang menghasut kalau bukan kapten pilihan papa Dom, Patrice Evra.Orang yang sama menggelarkan Asenal cry baby, tapi kini dah terbukti siapa yang berperangai kebudak-budakan sebenarnya. Itulah sebab Gallas boikot pihak media kerana kurang senang dengan perlantikan si katik seekor ini. Pergaduhan tuduh menuduh serkap jarang dengan salah seorang staf jurulatih tentang siapa yang membocorkan drama bilik persalinan mereka juga sangat memalukan.Papa Dom terpaksa jadi orang tengah dalam keadaan yang jelas menampakkan dia sudah hilang plot. Blanc sedang menanti kerusi panas, layak atau tidak layak France ke pusingan seterusnya, dunia tak akan melupai betapa carca marbanya pasukan yang tak bersatu ini. Mungkin Wenger sudah awal2 sound kepada Diaby, Sagna dan Clichy agar tidak ambil pot , kecuali Gallas yang sudah di luar kawalan Wenger. Henry juga pasti tertanya2 kenapa dia boleh disatukan bersama2 'budak2' ini. Mungkin ada hikmahnya Nasri tidak terpilih kerana siapa tahu, darah muda Nasri mungkin boleh diekploitasi oleh Papa Dom bagi mengalih pandangan menutup kepincangan yang dihadapi berpunca dari dirinya.France kini terpaksa bersaing dengan tuan rumah, Afrika Selatan sedang mereka bermatian antara mereka, keputusan seri sudah cukup bagi Uruguay dan Mexico untuk layak bersama2.

Argentina terus menunjukkan persembahan bertenaga mengguli group B .Bila sesuatu itu berlaku seperti yang dijangka maka ia tak akan menjadi cerita maka Argentina dan Maradona bukan topik utama. Tapi yang menjadi cerita adalah email layang dan ugutan bunuh bertali arus yang diterima oleh Sani Keita akibat red card yang tidak perlu ketika sedang syok leading Greece.Berikutan kad merah tersebut, Nigeria beraksi 10 dan akhirnya tumpas kepada Greece.Ia mengingatkan kembali kepada mendiang Andres Escobar, pemain Colombia yang ditembak mati setelah kesilapan menjaringkan gol sendiri ketika bertermu tuan rumah USA pada tahun 1994. Namun yang membanggakan daripada Sani yang bukan pemilik bas ekspress Sani adalah kepercayaannya kepada qada dan qadar.

"They were sent to my email but I'm not disturbed about that because as a Muslim, only God decides who lives and who dies.Everything on this Earth is in God's hands, whether it is your life or whatever and unless God allows it, no-one has the power to kill me. Only God knows what will happen tomorrow. He holds our destiny. That is what my religion teaches me."

Inilah semangat yang dimahukan, semangat yang dituntut.Tidak mengasingkan ibadah dalam kehidupan, sentiasa percaya akan kekuasaanNya. Walaupun dunia bola sepak juga ramai dikelilingi orang2 Muslim tapi berapa ramai yang mempraktikkannya dan tidak hanyut. Aku kerdil dalam membincangkan perkara ini dengan lebih mendalam tapi harapan umumku agar lebih ramai pemain yang ikhlas dan tidak leka di sebalik segala kemewahan yang dipinjamkan.

EASY group alih2 menjadi goup of death dengan kesemua pasukan masih berpeluang mencilok tiket ke pusingan seterusnya. USA back from the death bangkit dari ketinggalan 2 bijik untuk mencurik satu mata  , yang mungkin boleh jadi 3 kalau gol ketiga mereka tidak dibatalkan secara kontroversi.Tidak mencapai standard, England  memilih jalan sukar. Memang mudah untuk mengambinghitamkan Heskey tetapi tiada gunanya.Heskey seperti yang kita ketahui memang kalau sudah tahap itu, tahap tu la jugak, mana mampu mencipta magik  kerana hari2 mudanya telah berlalu walaupun dia tiada hari muda akibat muka yang sentiasa kelihatan tua dari dulu lagi. Yang harus menjadi bahan kritikan adalah primadona2 mereka yang rasakan diri mereka untouchable seperti Terry Gerrard Lampard dan Rooney. Untuk Rooney memerli dengan nada yang agak sinis kepada para penyokong yang boo adalah suatu reaksi yang tidak profesional.Peminat sanggup berkorban besar ke Afrika bukan untuk melihat persembahan sampah daripada diva2 ini.Tindakan Rooney mempersoalkan kesetiaan penyokong jugak adalah tidak wajar kerana lebih eloknya dia cermin diri dahulu sedangkan 'setia' tidak pernah ada dalam kamus drinya ketika sanggup menduakan(menduabelaskan-hanya dia yang tahu) aweknya demi seorang nenek tua.

Tidak hairanlah mengapa  seorang penyokong mengamuk melulu ke bilik persalinan namun berjaya ditenangkan duta kem England Beckham.Bagaimanakah tahap keselamatan dan insiden ini boleh terjadi, adakah senang2 boleh meloloskan diri ke bilik persalinan atau memang sengaja ada komplot untuk melepaskan penyokong tersebut agar menjadi cerita. Itu tidak penting, apa ang penting ialah melihat Don Capello menjadi lebih mafia dalam selectionnya. Gugurkan mereka yang tidak perform, jangan ada status anak emas atau pilih kasih lagi.Ingatkan sesudah kegagalan melayakkan diri ke Euro 08 mereka telah sedar tapi nampaknya masih belum bangkit dari lamunan.Mungkin kegagalan melayakkan diri ke pusingan kedua mampu mebuatkan mereka sedar dir. Ada eloknya Walcott tidak disenaraikan di saat2 berkecamuk seperti ini kerana jika tidak pastinya kecaman di bahu tak terlarat ditanggung dan akan menjejaskan persiapan kempen Arsenal musim hadapan.

Baru sahaja spekulasi bola tersebut direka khas untuk Jerman alih2 Jerman kalah kepada Serbia. Masih ada yang tidak puas hati, dikatakan mereka bola tersebut mempunyai chip untuk mengesan kepala Klose, jadi apabila Klose diperintah keluar padang, permainan Jerman dikatakan mula mengarut akibat target tiada dalam radar si Jabulani. Hahah, macam2. World Cup semakin menarik dengan kekalahan2 pasukan elite di persaingan peringkat kumpulan.Dengan keputusan2 di luar jangkaan,mungkin kita dapat melihat pertembungan pasukan2 besar ini lebih awal di saingan pusingan kedua.Jerman elak untuk bertenmu England, England elak untuk bertemu Jerman , kedua2 mereka target untuk menjadi juara kumpulan masing2 agar tidak bertembung tapi realitinya mungkin kedua2 mereka takkan bertembung tapi hanya sekadar menjadi naib juara kumpulan atau, kedua2nya baka menghadapi kejutan tersungkur di peringkat kumpulan.Macam2 boleh terjadi , dan wakil Asia Wannabe, Aussie juga masih lagi dalam persaingan menunjukkan betapa bola ini tidak berbucu.

Kebanyakan wakil Eropah struggle, mungkin bak kata Grame Souness, punca geografi altitud yang menyebabkan pemain kurang biasa dengan tekanan.Nampaknya wakil Eropah, hanya Belanda yang belum mencipta blunder, menang kedua2 match setakat ini.Walaupun mendapat gol2 mudah tapi mereka mempamerkan persembahan kemas dan berdisplin. RVP sekali lagi mencipta assist  tapi mereka seharusnya berterimakasih kepada penjaga gol Jepun yang pemurah, seorang lagi mangsa Jabulani.Dalam satu lagi persaingan, 2 muka Arsenal bertemu antara satu sama lain tapi akhirnya Song yang menutup muka, malu tersingkir di benua sendiri.Bendi menjadi pemain pertama Arsenal yang menjaringkan gol untuk edisi piala dunia ini.Song terpaksa pulang awal, Wenger tersenyum girang did alam hati.Walaupun dalm hatinya ada taman, tapi masih ada bibit2 kebimbangan akan kecergasan mereka yang masih tinggal berjuang terutama, RVP dan Bendi.

Penyandang juara dunia sekali lagi gagal merakamkan kemenangan apabila hanya mampu seri dengan All White.Aku menunggu2 agar ada lah persembahan Haka jika New Zealand mampu membuat kejutan tapi sayangnya De Rossi berjaya menjadi anak wayang menjatuhkan diri dalam sentuhan yang minima. Italy tidak diletakkan harapan tingi untuk mengekalkan kejuaraan yang dimiliki tapi sebagai penyandang juara, mereka perlu menunjukkan persembahan yang lebih bermaruah.Paraguay kini memasukai era generasi emas, pasukan terbaik yang pernah dimiliki kata Santa Cruz.Ada benarnya, bukan kata2 kosong setelah persembahan cemerlang pada pusingan kelayakan malah mampu menewaskan Brazil, di Afrika mereka mengikat Italy dan langsung tidak memberi nafas kepada Slovakia.Kalau ianya berterusan aku menjangkakan mereka mampu melangkah ke suku akhir.

What goes around comes around.8 tahun yang lepas negara mereka mempopularkannya melalui Rivaldo.Kini Brazil terpaksa menerima tanpa banyak komen apbila Kaka dibuang padang. Bukan hanya pemain Ivory Coast tersebut saja yang berlebih2 tapi , semain ramai 'Rivaldo' kelihatan dalam kempen kali ini sampai ada antaranya berlakon dengan cukup foul seperti pemain Swiss semalam-nasib baik lakonannya gagal memperngaruhi pengadil mengeluarkan pemain Chile.Terkena tempat lain, muka yang ditutupnya, pengadil sepatutnya perlu lebih bijak dalam menilai situasi dan itulah sebabnya penggunaan teknologi dapat membantu tapi sayangnya..sperti biasa Sepp Blatter, sleep better.Walaupun begitu, insiden Kaka tidak menutup cerita corak permaianan yang lebih menarik oleh Brazil pada perlawanan kedua mereka.Gol Fabiano cukup class tapi malangnya menggunakan bantuan tangan, suatu lagi insiden yang pengadil terlepas pandang. Portugal memusnahkan saki baki harapan Korea Utara dengan membelasah mereka 7-0. Bagai diberi harapan ketika hanya tewas 1-2 kepada Brazil, korea Utara bermain dengan berhati2 pada separuh masa pertama dan taktik mereka seperti menjadi.Tpi ebrapa lama anda boleh bertahan dengan corak negatif tanpa pelan B.Korea Sealatan pastinya tersenyum sinis kerana mereka bukan berseorangan dalam dibelasah pasukan Amerika Latin. Kesemua wakil Asia kecuali Jepun telah dibelasah.Jepun dan KOrea selatan masih berpeluang sementara Aussie hanya nyawa2 ikan untuk ke pusingan seterusnya.

Rekod 5 game Piala Dunia tanpa bolos Switzerland akhirnya lebur malam tadi di tangan Chile.Untuk rekod, 4 tahun lalu di Jerman Swiss hanyalah satu2nya pasukan yang tidak bolos dalam sebarang perlawanan tetapi tmpas di pusingan kedua hanya melalui sepakan penalti. Gandingan CB pada masa itu adlah Jozan dan Sanderos! Dan ketika bertemu Chile, Sanderos tidak diturunkan akibat kecederaan.Kini Chile menjadi pilihan untuk melangkah ke pusingan seterusnya tapi harus bertemu Spain dalam perlawanan terakhir nanti. Spain yang kembali ke landasan hasil kemenagan 2 bijik gol Villa perlu menang kerana jika seri, Swiss yang seakan2 mampu menewaskan Honduras akan meninggalkan mereka.Fabregas akhirnya dimasukkan sebagai pemain gantian itupun sesudah Spain selesa mendahului 2 gol. Makin lama tempohnya di bangku simpanan, mungkin lebih lama masa yang terluang untuk berfikir akan masa depannya di Arsenal.

Persaingan merebut tempat semakin sampai ke kemuncak.Aksi semakin panas dan keputusan ada beberapa yang menarik perhatian. Di kem Arsenal, segalanya tenang tanpa berita baru kecuali Wenger yang bersuara tentang muka baru yang bakal dibawa masuk.Salah seorang daripadanya akan dibawa ke Emirates sebelum tirai Piala Dunia dilabuhkan dan Wenger memberi hint newcomer tersebut adalah dari posisi pertahanan.GK? CB? RB? LB? Watak yang seakan pasti nampak seperti Laurent Koscielny tapi aku mengharapkan lebih kejutan dari Wenger. Jangan betulkan termometer anda, kerana suhu sememangnya semakin panas, teruskan demam piala dunia..


0 ulasan: