Jumaat, 18 Jun 2010

Masih demam tapi tanpa antibiotik..


Piala Dunia di Afrika sedang berlangsung, dah masuk round kedua grouping pun. Tapi Belum ada lagi yang betul2 boleh membuatkan adrenalin aku ternaik. Dengan persembahan hambar berterusan dari pasukan Perancis , pasukan yang paling ramai diwakili pemain Arsenal. Malam tadi mereka kalah lagi,kepada pasukan Carlos Vela Mexico. Malangnya Vela terpaksa dikeluarkan tak sampai half time akibat kecederaan. Baru dicanang2 Wenger supaya menikmati world cup yang baik alih2, injured balik. Harapan France masih ada tapi sangat tipis. Entah mengapa Domenech masih dikekalkan untuk pusingan akhir kali ini. Argentina kelihatan amat mantap dari segi serangan dengan kemenangan kedua berturut2.Maradona bawak 6 striker! Nampaknya dah ternampak hasilnya dengan malam tadi membelasah Korea 4-1 yang sepatutnya boleh jadi 2-2. Walaupun hebat di bahagian serangan dengan pilihan Messi Tevez Higuain Milito Aguero Palermo , kesilapan budak sekolah masih dilakukan oleh pertahanan mereka.Ditambah lagi dengan Samuel yang diusung keluar, Jangan harap jalan mudah bagi Argentina kerana pertahanan mereka akan menajdi duri dalam daging  seperti pada musim kelayakan.

Malam ini England akan meneruskan cabaran. Tanpa pemain Arsenal untuk edisi kali ini tapi mereka mewarisi masalah Arsenal untuk musim ini, isu penjaga gol.  Itulah sebabnya Arsenal tidak perlu dikaitkan dengan Robert Green yang tidak banyak bezanya dengan apa yang kita ada sekarang.Aku tertarik dengan keeper Nigeria berikutan persembahan bertemu argentina dan malam tadi cuma sekali lagi, Jabulani menemui mangsanya. Tengah2 aku memuji si Enyeama ni, tibe2 boleh pulak dia termuntah bola.Patutla Almunia baru2 ini dengan slumbernya melaungkan keyakinan tak bimbang apa pun dengan gosip2 bakal penjaga gol baru yang melanda.Wenger jugak berkata keghairahan pemain dalam kejohanan yang sebulan berbeza dengan perjuangan semusim jadi adalah lebih baik jika Wenger memberi tumpuan pada nama2 yang sudah betul2 dikenalpasti.Mesut Ozil? Bercakap tentang Jabulani dan mangsanya, Jerman tidak ada masalah ketika memulakan kempen.Dengan Si Klose yang dah veteran pun masih mampu mencemar imej seorag lagi penjaga gol dalam radar Arsenal, Mark Schwarzer. 4 bijik Jerman bagi, ketika team lain nak score sebijik pun susah. Maka dengan itu timbul spekulasi bola ini telah direka Adidas khas untuk negara mereka , Jerman. Hanya sekadar spekulasi, nak menidakkan pun tak boleh jugak sebab dunia ni memang ada tangan2 ghaib yang control, jadi tak pelik kalau benar tapi aku berfikiran positif dengan semangat kesukanan, itu hanya sembang2 lawak.

Pemain Arsenal yang nampak menyerlah bagi aku setakat ini hanyalah Van Persie bersama orennya.Walaupun tak menjaringkan gol, tapi sumbangan dalam match daripada the flying dutchmen ini amat penting dan bermakna.Di sebelah pihak pula, Bendi menjadi kambing hitam negaranya apabila terpaksa diturunkan dalam keadaan yang belum 100% fit.Eboue terpaksa berpuas hati skadar berkongi 1 mata ketika masuk class dive bersama2 dengan scubadiver.Kita sering memuji Alex Song, Alex Song adalah pemain paling meningkat bagi Arsenal tapi nampaknya sekali lagi dilepas pandang oleh Paul Le Guen jurulatih cameroon yang meninggalkannya di bangku simpanan.Memang benar apa yang ada di kornea mata Wenger tidak dapat dinikmati oleh orang lain.Sudahlah tumpas dengan Jepun pulak tu.Brazil tanpa Samba jugak hambar ditonton. Aku memang kurang berkenan sedikit dengan corak yang dipraktikkan Dunga. Adalah lebih sebati jika corak serangan pantas dan samba labamba di gabungkan menambah seni dan seri permainan yang diwariskan nenek moyang mereka. Nasib baik  Gilberto Silva masih berperisai, buat aku merindukan kelibat legend Arsenal seorang ini.

Ketika kejohanan2 besar seperti Piala Dunia ini aku memang sukakan upset, kerana upset yang terjadilah boleh mamainkan emosi maka barulah suasana itu terasa.Kejutan yang dijangkakan tidak berlaku memaksa aku tungu samapi match terakhir round 1. aku tidak memasukkan keputusan seri Italy  sebagai kejutan kerana ia sememangnya dah dijangka akibat kuda2 tua meraka. Tapi untuk juara Eropah baru dan antara pasukan yang menjadi pilihan tumpas kepada Sanderos dan rakan2, ia boleh lah dikira.No offense kepada penyokong2 pasukan Spain, tapi aku agak gembira melihat kekalahan mereka.Ini kerana pasukan mereka yang rata2 dimonopoli campuran Barca dan Real Madrid, maka ia mungkin balasan atas sifat berlagak mereka terutama pemain2 Barcelona dalam kes Fabregas.Puas ati melihat muka2 hampa Xavi dan Puyol yang tak henti2 menjadi mulut becok Barcelona.Ketika pasukan Spain yang kelihatan mati akal, Fabregas langsung tak diturunkan atas alasan fitness.Hanya di bangku simpanan, nasibnya tak ubah seperti Song. Ini mungkin satu petunjuk berguna bagi Fabregas.Dunia di luar sana tak semstinya indah seperti dijanjikan. Kekalahan Spain membuatkan persaingan lebih menarik dengan match Spain vs  Chile yang lebih menyerlah daripada Argentina ketika pusingan kelayakan  menjadi match mesti tonton.

Ada suara2 kebimbangan akan kjohanan yang dilangsungkan di Benua Afrika dari segi keselamatan dan sambutan tapi setakat ini ia berjalan dengan lancar , memuaskan.Cuma yang menjadi 'gangguan' adalah 'kemerduan' vuvuzela. Hon2 yang ditiup tak putus2 dalam setiap match dari sepak mula hinggalah sampai tamat perlawanan kadang2 sampai ketahap yang menjengkelkan. Ada yang kata macam bunyi lalat hurung pun ada.Tapi apapun, kita baru sahaja permulaan, belum cukup panas lagi, masih ada lagi banyak aksi menarik yang dijanjikan.Banyak lagi cerita bakal disembang banyak lagi kejutan boleh berlaku. Afrika adalah benua yang istimewa.Mungkin Wenger boleh membawa pulang 1 2 'hadiah2 istimewa' ketika pulang nanti..  4 minggu selepas itu, tiada cara lebih baik untuk memulakan kempen selain memulaknnya dengan kemenangan di Anfield!! Agi idup agi mengGunners!!


3 ulasan:

OS-kop AKA Razuba berkata...

analisis mantop. :)

Hero Kampung berkata...

seronok aih baca,,, baru nak stim,, dah habis dah,, keep maintain bro,,,

Gunners & Roses berkata...

Terima kasih sahabat..mengharapkan world cup semakin meriah..