Rabu, 10 Februari 2010

Penulis Tamu: Road to Emirates

Untuk segmen kali ini, aku telah menjemput seorang peminat Arsenal dari Malaysia yang berkesempatan melawat 'Rumah Arsenal' di kota London untuk berkongsi pengalamannya berdiri sendiri di hadapan Stadium Emirates yang tersergam indah.Bagi tujuan privacy peribadi,aku hanya dapat menamakannya di sini sebagai Encik Mat(bukan nama sebenar).Ikuti pengembaran bergaya Encik Mat sebagai Penulis Tamu minggu ini.


Salam..

1st of all maybe korang pelik kot camne aku bole tibe2 sampai kat London.. so, actually aku memang blajar kat oversea.. tapi ni 1st time aku pegi London sebab ade urusan dengan Malaysian Embassy dekat London.. So, alang-alang, aku ambil kesempatan untuk lawat Emirates Stadium.. Aku memang peminat Arsenal lame dah..

Trip aku ke London haritu tak lame sangat pun.. So, actually aku tak masuk pun dalam Emirates Stadium, sebab waktu aku sampai dekat situ, dah agak lewat.. waktu terakhir untuk lawat mase hari aku datang adalah 2pm, tapi aku sampai kul 4pm.. so, takde rezeki utk aku masuk.. Bayaran untuk stadium tour is 15 pound utk dewasa, 6 pound utk kanak-kanak. Silap aku gak aku tak survey pukul berapa tour tu before datang. Maybe aku plan utk masuk Emirates Stadium bile aku datang lagi sekali kat London akan datang.. Anyway, walaupun tak masuk, memang puas hati gile la dapat jugak sampai kat Arsenal Stadium, yang selame ni asyik tengok dekat tv je..



Kalau tengok dekat gambar, nampak gempak Arsenal Stadium, tapi bile datang sendiri, memang ternyata jauh lebih gempak la.. Buat pengetahuan korang, sebelum ni, aku pernah pergi dan masuk San Siro Stadium waktu aku jalan-jalan kat Milan dulu.. so, mmg jauh beze la San Siro dengan Emirates Stadium.

Dekat London, banyak je kemudahan nak datang ke Emirates. Paling senang naik tube (underground train) sampai stesen 'Arsenal' or 'Finsbury Park' or 'Islington and Highbury'. Naik bas double decker pun boleh jer..


Sekeliling Emirates tu kawasan perumahan la. rumah teres 2 tingkat.. Dan menurut member aku yang duduk kat London, area situ ramai la org Islam.. dan macam aku pernah cakap, dekat situ ade masjid besar.. Masjid tu 3 tingkat, siap ade dewan untuk indoor games lagi. Kawasan dekat situ die tutup untuk kenderaan asing mase hari-hari yg ade match utk elak kesesakan.

Masjid yang terlindung...

Emirates Stadium tak jauh la dengan Highbury. Dekat je.. tak sampai 500m pun.. aku ingat nak gak lawat Highbury stadium yang dah ditransform tu, tapi tak boleh lawat, atas sebab security.. Kan situ dah jadi tempat tinggal.. so, tak dapat la masuk Highbury..



Arsenal Stadium memang besar gile r dan nampak sangat elegent. kalau korang perasan stadium tu banyak area yang berdinding kaca.. n dari luar bole nampak la kawasan makan-makan, conference room dan tempat VIP yang moden.. Buat pengetahuan korang Emirates Stadium adalah stadium yang paling 'advanced' dekat europe sekarang. Kaunter tiket pulak dekat bangunan lain.. aku lupe nak ambik gamba kaunter tiket ni.. Die dekat tingkat bawah satu bangunan besar dekat luar Emirates. Bangunan ni dekat atas die termasuk sekali office n pejabat-pejabat pentadbiran Arsenal. Kirenye kalau korang datang dari stesen 'Asenal' atau 'Finsbury Park', korang akan lalu bangunan besar ni. n then, akan lalu tembus bangunan ni, naik tangga, kemudian cross satu jambatan, then baru sampai ke stadium. Kirenye kawasan sekitar Emirates Stadium tu memang besar la, kalau masuk sekali jambatan, ruang-ruang legar dan bangunan tadi.



Lepas cross jambatan tadi, macam aku kate, akan jumpe stadium dengan ruang legar yang besar gile.. Dekat dengan stadium tu pulak ade Arsenal Muzium.. Muzium ni tak besar sangat, dan dalam die tunjuk la sejarah Arsenal sejak dulu sampai sekarang. Sori r, muzium ni pun aku tak ambik gambar..

Stadium Arsenal ni jugak kalau korang nak tau die mesra orang kurang upaya. Dia ada sediakan kemudahan untuk orang yang berkerusi roda.. Ada sediakan lif khas, tandas khas, dan tempat khas di stadium. Ia adalah stadium pertama dalam EPL yang bersifat mesra untuk orang kurang upaya.

Dekat dinding-dinding luar stadium tu, tak payah cerite kot, since aku rase korang pun tau yang ade banyak gambar-gambar Arsenal punye legend menghiasi dinding stadium.



Kedai-kedai kat sekeliling Arsenal Stadium tu banyak la yang melambangkan Arsenal.. Ade yang letak name arsenal, kaler merah Arsenal dsb.. Kedai yang jual souvenir Arsenal pun ade, dan barang-barang yang dijual murah sikit la dari tempat lain.



Okla, aku tak tau nak cerite ape lagi. InsyaAllah akan datang kalau aku datang London lagi sekali aku akan cek waktu yang available for visiting bahagian dalam die, dan akan masuk.


Peminat Arsenal
 Menarik bukan? Anda bila lagi??Ada siapa2 nak buat rombongan cik kiah??!! Gua nak ikut....


2 ulasan:

Sofea berkata...

menarik, beberapa bulan lepas aku g london tapi tak berkesempatan nak g emirates std. disebabkan masa kerja aku kat london agak padat, aku terlepas peluang utk g usha stadium tu. harap aku dapat g sendiri bila g bercuti kat london.insyallah.. jom kita buat trip..

kyo_9 berkata...

aaa.. nk g gak~~~~