Sabtu, 26 Disember 2009

Pre Match : Beware of The Sillent VILLAin

Sedar tak sedar mereka umpama Sleeping Giant, Giant killer atau Giant dalam cerita Doraemon. Sesudah menewaskan Liverpool ,Man U(away) dan Chelsea(home) dalam diam2 mereka mengorak langkah untuk mencipta kejutan. Penghujung musim lepas dan starting yang tak berapa bagus tapi dari game ke game mereka berjaya mencari keserasian dan persefahaman dan nampak stabil seimbang di semua bahagian.Setelah mengorbankan Gareth Biri2, ramai menyangka mereka akan mengalami nasib sukar, tapi Martin O Neill yang mendapat durian runtuh sebenarnya.Terima kasih kepada kebodohan Mancis yang membeli Lescott menyebabkan Villla mendapat antara commanding CB terbaik BPL, Richard Dunne. Dengan persaraan kapten mereka Laursen, mereka sedar mereka perlu membawa muka baru dan Collins dari West Ham tidak mengecewakan.Dan tak lupa overrated Stewart Downing yang hadir membuka ruang untuk Villa mengganti Biri2 dengan on form James Milner yang nampak mengancam di bahagian tengah.




Itulah dia serba sedikit mengenai Aston Villa.Satu2nya pasukan yang tidak pernah merasai pengalaman tewas di Emirates sejak 06/07. Kesemua match di Emirates, mereka yang score dulu menghasilkan 2 seri dan satu kalah buat Arsenal. Kekalahan musim lepas pastinya segar dalam ingatan Wenger di mana kita sekali lagi diperbudak budakkan malam itu.Walaupun Almunia menyelamatkan penalti tetapi dia tidak dapat menyelamatkan Arsenal dari dimalukan 2 bijik.Pada ketika itu 4-5-1 dengan Gabby Agbonlahor menjadi lone striker tapi mungkin dengan kemunculan kembali Heskey, Villa akan hadir dengan tradisional 4-4-2 mereka.

Sama2 berada di 35 mata api Arsenal kurang satu perlawanan, pastinya ini perlawanan yang sangat penting bagi menutup tahun ini (rabu ni ada match lagi) dengan keyakinan yang tinggi.Inilah peluang untuk Arsenal menjarakkan diri dari zon cukup makan dan menaikkan dir ke zon pencabar kejuaraan.Macam kata Arshavin, takkan asyik2 nak mengharapkan pada team2 lain jek yang drop point, Arsenal perlu memaksimumkan peluang ini sendiri. Chelsea, menghadapi masalah African Cup, Man U masalah pertahanan, Liverpool? entah ape2 masalah dan Arsenal sendiri ada masalah kecederaan .Namun tahun ini dengan segala ape yang berlaku, ia umpama memberi petanda dan peuang kepada Arsenal.Aku percaya dengan satu atau 2 killer signing January nanti, Arsenal dah boleh dikatakan untuk hampir lengkap. Kita tahu Arsene takkan mencari keeper baru tapi DM dan CB masih dalam radar manakala striker adalah wajib.Lihat bagaimana signing jeni Arshavin membawa Arsenal burst kekal ke kejohanan Eropah pada ketika semua pundit dan pengkritik ragu2.Jadi dengan situasi macam ni, jika Wenger dapat mengeluarkan sesuatu dari topi ajaibnya, tak musthil Liga dalam genggaman.Yang penting malam esok wajib menang dulu.

Fabregas uuntuk esok 50:50. Hanya Traore yang disahkan kembali. Ini bermakna Silvestre kembali ke bangku simpanan.Tapi at least kita ade back up yang baik.Untuk melawan Villa, kita perlu ada kepantasan untuk mengekang kelajuan.Jadi Traore yang diakui Wenger dalam senarai 3 paling laju di Arsenal penting untuk melayan kelibat2 Agbonlahor, Young dan Milner. Sagna mungkin kembali ke RB setelah direhatkan minggu lepas.Aku tak tahu adakah aku bnear2 mengeluarkan kenyataan ini tapi dengan ketiadaan Fabregas, dribbling direct Diaby adalah kunci untuk menarik perhatian pertahanan Villa sekaligus membuka ruang pada teman2 sepermainan yang lain. Harap dia masih lagi dalam keadaan on form, dan jika sebaliknya, worst case scenario bakal berlaku. Macam yang pernah aku katakan sebelum ni, Diaby memang offensive option jadi tempat paling sesuai adalah tempat Cesc, tapi bagi Wenger, dia lebih gemar menggunakan Diaby untuk break opposition play yang sebenarnya Denilson lebih master.Itualah yang menyebabkan sumpah seranah sering berlaku akibat Wenger yang meletakkan pemain bukan pada posisi terbaiknya. Nasri di Marseille dan Walcott jugak bukanlah asalnya wide player.Tapi dengan alasan untuk memberi pengalaman dan pembelajaran kepada player, mereka terpaksa menerima dan mulalah timbul suara2 " saya tak kisah diletakkan di mana2 asalkan saya dapat bermain dan membantu pasukan" - sesuatu ungkapan yang pada aku Eboue saja layak keluarkan..huhuhu..

Terlalu banyak mengarut jadi aku pendekkan, formasi jika Cesc mampu pulih tepat pada masanya :

-----------------Almunia-----------------
Sagna------Gallas------Mael------Traore
-----------------Song--------------------
-------------Cesc-----Denilson----------
------Arshavin----Eduardo--Nasri------

tanpa Cesc :

-----------------Almunia-----------------
Sagna------Gallas------Mael------Traore
-----------------Song--------------------
---------Denilson-----Diaby--------------
------Arshavin----Eduardo--Nasri------

*Dengan Eduardo dan Arshavin boleh tukar2 posisi atau Nasri dan Arshavin boleh memulakan gerak dari deep position 4-3-3 ke 4-5-1 asalkan bahagian tengah kita yang monopoli.Jadi tak mungkin ade masalah untuk esok jika semuanya berjalan mengikut plan.

Esok malam Super Sunday.Astro 812 ESPN 9.25pm. Arsenal 2- Aston Villa 1.

P/S : Dulu masa awal2 keluar jadual aku cuma nampak penghjung bulan Januari dan Awal Februari Arsenal bertemu ManU,Chelsea dan Liverpool..Tapi kini tambah satu lagi, Aston Villa-Man U-Chelsea-Liverpool... Kemudian barulah tumpuan dialihkan pada Porto.Period yang sangat menarik.Tak sabar gua!!


0 ulasan: