Ahad, 19 Julai 2009

Malaysia+ Barnett + Adeblah

Terlebih dahulu tahniah buat pasukan bola sepak kebangsaan atas aksi dan semangat juang yang dipamerkan semalam.Biarpun kalah tipis,adakalanya result tidak menjadi ukuran sebagai contoh, friendly match seperti ini, Malaysia menunjukkan semangat melawan yang jarang sekali kita dapat saksikan dalam hidup terutama ketika sudah ketinggalan dengan 2 gol.Terima kasih dan harap konsistensi ini mampu diteruskan.Dengar cerita Man u tak dapat beli yahya toure, Amri yahyah pun boleh... jangan cepat berpuas hati, esok ada lagi.



Arsenal memulakan perlawanan pre season dengan perlawanan yang lebih sebagai ujian kecergasan.Biarpun sekadar seri 2-2 tapi ape yang paling penting , kita dapat melihat kepulangan Rosicky selepas 18 bulan.Memang style Wenger menghadiahkan armband pada player2 yang dirasakan perlu pada event2 tertentu, Rosicky mengetuai pasukan campuran Arsenal dengan Gallas Almunia Silvestre Jozan Arshavin Jack Wilshere dan player baru Thomas Varmaelan start.Juga dibarisi pemain2 skuad simpanan Sanchez Watt Emmanuel Frimpong Mark Randall, Arsenal membuka tirai melalui jaringan Arshavin hasil hantaran sempoi Sanchez.Tak sampai 3 minit kubu Arsenla bolos pulak dan nak tau bagaimana?? Tentulah dari set piece yang masih menjadi duri dalam daging pertahanan Arsenal.Biarpun Galls + Mael + Silvestre + Jozan, Arsenal tetap nampak bagai tidak belajar.Banyak kerje lagi yang perlu dilakukan Wenger dan anak buah.

Separuh masa kedua, menyakiskan 10 pertukaran dilakukan Arsenal kecuali Mael yang diberikan tugas sebagai ketua pasukan.Gol kedua Arsenal cukup terbaik dengan lencongan menarik dari Nacer Barazite.Barazite ni memang player yang aku rasa mampu menembusi 1st team Arsenal tak lama lagi.Wenger perlu tatang die betul2 bela elok2 sama jugak macam Merida, Wilshere, Ramsey, diorang ni memang aku rasa mampu menyerlah cuma aku takut kalau ade anatara mereka yang tak sabar2 mula berfikiran pramatang meninggalkan kelab menghanyutkan carieer.



Mengulas corak Mael, bak kata Wenger, Mael solid, cool tenang dan overall persembahnnya baik.Passingnya juga ada peningkatan.Bagi aku pulak sekadar ok.Nampak beberapa kali melakukan interception , blocking terutama di separuh masa kedua.Tapi gol kedua Barnet, dia mungkin terpaksa amek saham atas kesilapan kerana positioningnya.CB yang baik tidak akan berdiri tegak pada ketika berlakunya kelam kabut di hadapan pintu gol.Tapi takpe, baru 1st game, mungkin tak panas lagi, biarlah Mael menyesuaikan diri dahulu.Welcome to English football Mael.Destinasi seterusnya, Austria.



Kata-kata di atas adalah ayat2 biasa yang dikelarkan Wenger setelah melepaskan seorang player.Kali ini tak lain dan tak bukan player yang peminat Arsenal nak sangat tengok pemergiannya, kini dah jadi satu kenyataan.Emmanuel Adebayor ade blah juga.Mancis menjadi kampung barunya, bukan kerana wang, tapi kerana wang.Apa aku merepek, tapi memang kerana wang jugaklah sebab interview die pun tak terlepas dari menyebut perkataan duit.Duit duit dan duit saja yang mungkin ada dalam kepalanya.

''They(Arsenal) will have made money as well. I had a good discussion with Arsene. I have all his blessing to leave the club so I'm very happy."






Puas hati melihat gambar di atas?Hahahahaha.. Bagi anti Adebayor sekaranglah masanya boleh gelak besar.Boleh tutup buku dah sekarang, jadi sejarah.Namun adakah dengan pemergian Adebayor ini ade pengganti atau ade player2 yang tengah diperhatikan Wenger.Sekali lagi jawapan biasa yang dilontarkan dan aku tak terkejut, semuanya bagai skrip semata2.

"We're not on the verge of signing anybody but I'm able to spend the money if we find the right players.'We're not in a hurry because we have a big squad. We'll see in pre-season if we need to make any additions."

Jangan risau tuan2 dan puan2 adek2 kakak2 abang2.Arsene Wenger memang seorang Anak Wayang.Nantikanlah kemunculan signing baru sedikit masa lagi.


1 ulasan:

hairol berkata...

ha,ha,... puas hati aku mamat ni dah bla.......