Isnin, 8 Disember 2008

(lambat)post match :Air mata Ebooooooooooooooooouuuue!



Sempena hari raya ini,selain bercerita mengenai air mata ibu dendangan siti nurhaliza apekah gerangan yang terjadi pada air mata eboue?

Agak basi 2 hari, lambat sket.. minta maaf, ade kalanye kite perlu berkorban masa dan tenaga.heheh.Terlebih dahulu masih belum terlambat untuk pihak arsenalaysia mengucapkan salam Aidiladha buat para pembaca muslim sekalian khususnya.Semoga ibadah korban tahun ini dapat menyucikan jiwa dan menguatkan iltizam dan semangat untuk kite terus hidup.

Bercakap pasal semangat, sekali lagi..walaupun menang, Arsenal kelihatan agak gugup dan panik di 20 minit terakhir perlawanan.Setelah Adebayor menjaringkan gol seawal minit ke 16, aku ingatkan Arsenal bakal kenduri gol, namun sekali lagi arsenal semacam nampak tak cukup selamat dengan satu gol.Memang lah ad ebeberapa peluang, beberapa serangan namun semuanya dihampakan kirkland atau tiang gol atau kekampungan defensive wigan.MUngkin kerana tertekan mencari gol pembunuh perlawanan, apabila setiap kali serangan tidak berjaya, kerisauan dan kegusaran mula menyelubingi minda. Wigan juga hampir2 mendapat gol penyamaan dalam beberapa serangan, Xaki yang baru pulih dari kecederaan tak mampu menjelmakan bisa manakala heskey seperti biasa nampak tua sepanjang masa.

Cume perkara yang menarik dalam perlawanan itu selai 3 mata ialah, tidak lain dan tidak bukan kemunculan semula Emanual Eboue.Menarik bukan ape, cume kerana kemunculannya mengundang hina dan caci maki kali ini.Eboue yang menggantikan Nasri yang cedera pergelangan kaki, bermula dengan agak promising namun semakin hampi r mase penamat semakin hanyut persembahannya terutama di separuh masa kedu.Beberapa kali misspass beberapa kali possession terkantoi sebab Eboue, beberapa kali hilang bola dan paling best sewaktu Toure menjerit2 sufuh run forward , si Eboue ni pergi macam org bodoh jek konon nak take over bola nak cipta serangan baru alih2 hilang bola sekali lagi! Satu Emirates mase tu dah mengamuk, kemuncaknya, Eboue dikeluarkan semula oleh WEnger yang menekan butang kecemasan memasukkan Silvestre untuk melindungi dan mempertahankan sebijik gol sajek.Yang terbayang2 di benak pemikiran fan2 Arsenal ialah tragedi 5 minit spurs may be berulang kembali.Tindakan Wenger mengeluarkan Eboue secara drastik memangbijak dan terbaik dari ladang! HAnya manager yang betul2 berani dan sanggup menghadapi risiko jek mampu membuat keputusan seperti itu kerana silap hari bulan, morale player tersebut bakal merudum gile2, atau hubungan dengan manager mulai renggang.Tapi Wenger berkata ini bukan soal pemain, ini soal 3 mata! Syabas, akhirnya Wenger ade gak common sense.



Namun Wenger yang menyelar tindakan negatif penyokong2 namun akur mereka berhak untuk menyuarakan pendapat masing2 tapi wenger percaya Eboue hanya muncul pada waktu dan tempat yang tak sesuai dan silap timing bagi dirinya.Bermain di sebelah kiri dan sesudah 5 minggu tidak beraksi menyukarkan keyakinan diri Eboue.Wenger juga yakin pemain tersebut akan bangkit dan penyokong tetap akan setia dengan pasukan, kerana percaya tindakan tersebut adalah kerana satu team bermain begitu panik, penyokong tertekan dan mule mencari kambinghitam dan eboue menjadi mangsa sasaran. Eboue digelar 'danger' oleh Wenger. Jadi untuk melindungi pasukan lebih baik die terpaksa mengorbankan eboue yang nyata hilang konfiden, atau ko tak perlulah nak berdrama wenger ...ke ko nak melindungi anak emas ko eboue dari jadi sasaran dan diboo, dek kerana sayang takut eboue merengek2 ko keluarkan die? hoho..harap2 tidak lah.Eboue2.. hai beruntung anda menjadi anak emas wenger, bukan wenger sahaja sayang padamu, Kolo Toure pun tidak putus2 memberi kata2 semangat perjuangan harmoni memulihkan keyakin member sebenuanya itu.Akan tetapi kite sudah semakin hampir lupe,ini kemenangan, cube bayangkan jika arsenal tercicir mata lagi dan paling buruk ianya disebabkan oleh Eboue, pastinya Arsenal dan Eboue sendiri teruk disemeblih media.Susah jadi kelab popular dan power nih, banyak PHD.Amacam Pof Wenger ? hahah

Sementara mem'backing' Eboue, Kolo Toure sempat membodek2 William Gallas partnership CB nya yang kini under fire dan nasib masih tidak menentu di Arsenal.Terbaru setelah Milan , kini Juventus pula dikatakan cuba memancing pemain France nih.Toure membyangkan Gallas seorang yang profesional dan gandingan mereka berdua adalah lebih baik dari gandingan Terry dan Carvalho.Err.. betul ke dari segi statistik? Tapi baguslah kerana skeurang2nya Toure masih ade lagi semangat setiakawan walaupun Gallas selama ini diberi priority lebih sejak kebelakangan nih.Potong Toure jadi kapten, Amek pot 1st eleven walaupun tak on form, tapi Toure tetap cool dan terus menjadi Mr Arsenal.JAangan tinggalkan kami Toure lagi2 jangan ke Man City januari.Arsenal perlukan Toure.We love king Toure.

Sesudah tesis mereka selesai bagi semester ini, mereka mungkin terpaksa repeat pada semester depan.Tetapi sementara itu mereka dibnarkan menjalani praktikal dengan bos2 baru mencari pengalaman lebih berharga.Itulah yang bakal berlaku pada player2 batch carling cup tahun ini yang hanya mampu ke suku akhir.Pemain2 seperti Jay Simpson, Gavin Hoyte, Kieran Gibbs akan dipinjamkan ke kelab championship kerana peluang beraksi yang agak terhad dalam 1st team.Ini juga bagus agar bakat merekan boleh dikembangkan selain menimba pengalaman beraksi week in week out.Cume apabila ditanya tentang Jack Wilshere, Wenger menjawab "Tidak, dia teralalu muda" sebagai langkah berhati2 membela pemain masa depan tersebut.

Jika anda fan Arsenal yang setia, teruskan menanti.. teruskan bersabar... kemunculan nya dinanti2kan... 16 Disember.. Arsenal Reserve vs Pompey Reserve..



0 ulasan: