Selasa, 24 Disember 2013

London derby menyerikan Merseyside.


"Boring2 Chelsea" laung penyokong tuan rumah sebaik game mula nak nampak ending 0-0, lalu dibalas oleh Jose " Memang betul pun, 10 game lawan Arsenal, aku belum pernah tewas". Selepas badi Drogba, Arsenal masih lagi dihantui badi Mourinho pulak,satu2nya lawan utama yang belum Wenger pernah tumpaskan dalam apa jua pertemuan. Defensive minded nya masih lagi dibawak ke hulu ke hilir jadi tak hairanlah jika possession Arsenal sampai 61% berbanding Chelsea 39%, tapi mereka lebih banyak mencipta peluang manakala Arsenal hanya mampu melegar2kan bola, side pass, kiri kanan dan jugak back pass tanpa ada insentif untuk create chances atau selayaknya dikatakan buntu. Ruang yang dibiarkan Chelsea sangat limited jadi game ni memerlukan sedikit sentuhan creativity dari Arsenal itulah gua mendambakan pemain seperti Santi Cazorla untuk masuk dari bench tapi haram ia tak berlaku. Lupakan lah Giroud yang semakin hari menanggung beban semakin tumpul, bila mana kita ada option untuk Podolski membuat cameo, Wenger tak berani gamble. 43% serangan kita datang dari arah kanan gandingan Theo dan Sagna, Kemasukan Podolski Cazorla mungkin boleh bagi balance sebelah kiri tapi akhirnya tiada sub langsung dimasukkan oleh Wenger dengan alasan attacking player yang sedia ada atas padang dah cukup.Tak masuk akal langsung.Kuantiti ada tapi bukan kualiti, walhal itu yang selalu diwarwarkan oleh le Prof.Pendekatan Chelsea yang negatif jugak tak banyak membantu, mungkin mereka boleh score jika Lampard tak suka cari palang kemudian duduk diam2 bertahan. Peluang terbaik kita pulak hadir ketika Rambo hantar bola baik punya tapi Giroud punya half volley sekadar side netting kemudian Giroud gagal menyambar hantaran pendek Gibbs, dan tandukan Sagna diselamatkan oleh Azpilicueta.


Ref si mat din memang agak hampeh malam ni sama seperti Chelsea. Mikel at least patut dilayangkan kad ke atas tackle kerasnya terhadap Arteta, yang menjadi mangsa target tackles malam tadi.Ivanovic bajet nak buli Ozil, apekejadahnya? Ingat kungfu panda ke. Gua yakin kalau ref lain Walcott dah dapat penalti, bagaimana dia boleh bagi alasan yang Theo sengaja cari foul, dari mana sudut perspektif pandangannya ketika terang lagi bersuluh Willian sadung kaki Theo.Bukan nak cari alasan tapi macam mana mau menang ataupun feel  big game bila pengadil langsung takdak big heart.Cukuplah meroyan.

Ambil yang positif pulak, tahniah Mael yang kembali ke starting line up ganti Koscielny yang injured, bergandingan dengan BFG dan dapat clean sheet.Seri meletakkan Arsenal hanya di tangga kedua walaupun berkongsi mata bersama Liverpool, dibezakan dengan jaringan2 Suarez.Gua percaya kalau kita berpeluang mempunyai out and out striker berkaliber, kita juga sepatutnya lebih dari ini . Tinggal seminggu sahaja untuk transfer windows dibuka kembali, Arsenal perlu mengambil peluang sebegini, memang sukar untuk cari top quality yang available bulan Januari tapi sesuatu pengorbanan harus dilakukan sebelum terlambat. Khamis ini menentang West Ham dalam boxing day.3 game tanpa sebarng kemangan, dah drop 7 points dari possible 9,mari mengharap kita kembali ke dalam fesyen kemenangan secepat mungkin!

Agi idup agi mengGunenrs!!


0 ulasan: