Selasa, 1 Mei 2012

Post Stoke + Podolski


Bagai ada sesuatu yang tidak kena dengan persembahan Arsenal sejak kebelakangan ini bukan sekadar result, tapi kita dah drop 7 point dari 3 game dan itu tidak membanggakan. Mungkin setelah kalah dengan Wigan, 'ok kita boleh menang atas Chelsea, menang big game dah tentu akan lift up mood kita' tapi akhirnya seri dan kemudian, 'ok kita akan menang di Stoke' , tapi akhirnya sekali lagi seri, dan kemudian 'ok kita akan menang 2 game terakhir'. Bukanlah gua nak menidakkan keyakinan tapi kita mestilah ada usaha dan tunjukkan urgency jika tidak konfiden itu hanya overkonfiden semata2, menumpang pada result2 pasukan lain. Sampai bila kita perlu mengharapkan kegagalan pada pasukan2 seperti Spuds, Newcastle dan Chelsea. ketiga2 mereka masih ada kekurangan satu game dan jika mereka berjaya mendapatkan mata penuh, beza mata yang tinggal hanya menambahkan keresahan jika kita tidak dapat buat yang sepatutnya ketika bertemu Norwich Sabtu ini. Mereka sedang mencucuk2 rapat kita. Chelsea berjaya mengubah nasib mereka dari hopeless season kepada satu yang boleh diperkatakan apabila menempah 2 tiket final. Sedangkan tempat keempat kini pun masih belum menjamin tempat ke UCL  sekiranya Chelsea terkeluar dari bigfour tapi masih mampu menjulang piala telinga besar.Semuanya atas budi bicara FA yang menentukan perwakilannya. Newcastle, tak ada siapa menjangkakan mereka boleh pergi sejauh ini , game bertemu City adalah satu yang ditunggu2. Selepas keputusan awall pagi tadi, apa jua resultnya ada implikasi besar terhadap kedudukan table. Spuds pulak bagai sudah jumpa tonik setelah teka teki spekulasi masa depan Redknapp terjawab sesudah dia di snub dari posisi Pengurus England ketika Trevor Booking dan FA memilih option yang lebih berpengalaman dalam peringkat antarabangsa dalam Roy Hodgson. Sekurang2nya gua tidak perlu menyorak untuk orang yang menjengkelkan summer nanti.

Jadi apa yang tidak kena sebenarnya di Britannia. Memang diakui tempat yang sukar, dan satu mata boleh dilihat sebagai cukup makan kerana City dan United juga hanya mampu seri manakala Spuds tewas. Cuma yang membengkekkan kita ada peluang menang tapi tak ambil peluang tersebut. Lebih mengecewakan, kita bolos dalam 1st shot on goal mereka, pertahanan bagaikan tertidur dan fizikal Crouch masih menghantui.Arsenal cuba match fizikal dengan lawan secara teknikal. Itu sebab Yossi Rosicky punya pengalaman sangat penting. Dan akhirnya Rosicky berjaya mencipta gol pertama melalui cross bijak untuk disudahkan oleh RVP, gol ke 28 nya musim ini tapi pertama dalam 3 perlawanan terakhir. Bila dah score equaliser, Arsenal in control, Stoke ntah hape2 dengan lontaran mengarut mereka dan tuala yang tak pernah kering. Mael Kos beraksi baik untuk melimitkan ancaman2 dari long ball.Sekurangnya satu keputusan yang menafikan penalti pada Yossi boleh dipertikaikan ketika jelas kelihatan dia dibentes dari belakang. Kepulangan Rambo ke Britannia jugak kurang disenangi oleh penyokong tuan rumah yang boo tak habis2. Ini gua tak paham,mana perginya humanisasi ketika dia mengalami trauma hampir hilang kaki di sini mereka masih lagi mahu back up palyer mereka, back up player ok tapi apa salahnya dengan Rambo?!! lack of class betul, terutama ketika mereka kelihatan mengejek dan mengajuk kelibat frustration Wenger. Mereka nampak puas hati dan gembira dengan satu point, pitty Stokian.

Gua pikir Wenger nak ambil kesempatan ketika midfield kita boleh control game kerana Stoke tidak mengancam selain dari mencuba melalui set pieces. Dalam hati gua berkata mungkin ini masa sesuai untul unleash Chambo sebagai senjata pace kerana kita awal2 lagi ketiadaan Theo. Namun sebaliknya Wenger memilih untuk lebih fizikal dengan memasukkan Diaby, kemudaian Chamakh dan lastly Santos. Arsenal sekali lagi tak ada fluency dan urgency.Tak ada pemain yang boleh menimbulkan percikan bara untuk penyalaan api perjuangan. Ada benarnya Wenger berkata mungkin kita terlalu bergantung harap pada RVP, inilah akibatnya, jika service tak sampai kepadanya, kita masak. Gervinho dan rakan2 lain harus sedar dan kongsi tanggungjawab tersebut. Norwich di Emirates rata2 menggap ia automatik 3 mata manakala game di WBA adalah tumpuan. Jangan tersilap, itu yang kita katakan apabila Wigan hadir ke Emirates tapi apa yang berlaku mengejutkan semua maka oleh itu Arsenal perlu profesional dalam melayan setiap pasukan tak kira home atau away. Ini adalah game umpama final, 2 final game yang penting tak kira apa status dan history lawannya..

Nampaknya Arsenal sudah kelihatan agak serius dalam melakarkan pelan cabaran musim depan dengan secara sahnya telah mengikat Lukas Podolski dari kelab yang tengah bergelut dalam Bundesliga, FC Cologne. Mula2 gua ingat ia sekadar rumors tapi lama kelamaan tanpa sebarang penafian gua dapat rasa ada sesuatu di sebalik tabir yang sedang berlaku malah Wenger sendiri memberi statement dia memerlukan world class player untuk memacu perjuangan Arsenal. Dan sesudah sah kompom keluar di Arsenal.com maka dengan ini gua tidak segan silu mengisytiharkan Lukas Podolski adalah seorang Gooner! Ramai jugak yang cakap 'bintang bermusim' ini hanya gah ketika kejohanan2 besar seperti kejohanan Eropah dan PIala Dunia dan hanya menggunakan kisah buruknya di Bayern sebagai bahan ukuran. Tidak kurang ada yang kata dia hanya jaguh kampung, main untuk boyhood club Cologne baru nak menjadi. Biar apa pun orang katakan,sebelum dia menendang bola untuk Arsenal mari beri dia peluang. Reputasi dan rekodnya memberangsangkan dan Arsenal berada pada masa paling sesuai dan terbaik untuk menyambar penyerang terbuang ini untuk proses penjenamaan semula.18 gol dalam kelab yang tengah struggle musim ini 95 cap untuk Jerman dengan 43 gol antarabangsa 98 gol setakat ini dalam Bundesliga pada ketika usia berada pada waktu kemuncak 26 taun, mana lagi nak dapat option player dengan hara 11M sebegini?? Ini bakal value buy untuk Arsenal percayalah. Dan ini boleh menjadi tarikan untuk RVP agar kekal di Emirates, kita memerlukan pemain berkaliber seperti Podolski tapi kita lebih memerlukan pengalaman dan pimpinan RVP untuk membawa Arsenal kembali ke level yang sepatutnya setelah 7 tahun berada dalam mode gergasi tidur.
Podolski telah berseteuju dengan kontrak jangka masa panjang dengan Arsenal dan kalau tidak ada aral melintang, mungkin kita boleh menjadi antara yang perma menyaksikan kelibatnya secara live ketika kunjungan mereka ke Bukit Jalil semasa pra musim nanti!! Selamat datang Lukas Podolski




Biography
Full name: Lukas Josef Podolski
Date of birth: 04/06/1985
Place of birth: Gliwice, Poland
Height: 5 ft 11
PREVIOUS CLUBS
2002 - 2006FC Cologne
2006 - 2009Bayern Munich
2009 - presentFC Cologne


OVERALL
AppearancesGoalsGoals per game
FC Cologne176810.46
Bayern Munich55170.31
Germany95430.45
2011/12
AppearancesGoalsGoals per game
FC Cologne30180.6
Germany930.33
2010/11
AppearancesGoalsGoals per game
FC Cologne34140.41
Germany2280.36
2009/10
AppearancesGoalsGoals per game
FC Cologne3130.1
Germany840.5
2008/09
AppearancesGoalsGoals per game
Bayern Munich2880.29
Germany19140.74
2007/08
AppearancesGoalsGoals per game
Bayern Munich2550.2
Germany111
2006/07
AppearancesGoalsGoals per game
Bayern Munich242
Germany1450.36
2005/06
AppearancesGoalsGoals per game
FC Cologne32120.38
Germany1280.67
2004/05
AppearancesGoalsGoals per game
FC Cologne30 (2. Bundesliga)240.8
Germany820.25
2003/04
AppearancesGoalsGoals per game
FC Cologne19100.53


0 ulasan: