Khamis, 11 November 2010

Kita perlukan konsistensi

Arsenal tak perlu diulangi tentang tak berupaya winning ugly la, tak mature la, tak fizikal la apa kelandak semua tu sebab kita semua dah sedia maklum.Saban minggu pundit2 media dah ulang topik2 masalah yang sama. Bukan kita tak pernah berjaya mengharungi cabaran ketika orang lain semua sangkakan kegagalan menunggu, tapi ada jugak harinya ketika sepatutnya kita dilihat tak ada masalah untuk mendapatkan result, kita gagal memberi hasil. Itu sudah dikira pembaziran peluang. Kerana bermain di Emirates, Arsenal seboleh2nya perlu memaksimumkan mata. Percayalah 6 mata yang dilepaskan kepada WBA dan Newcastle bakal menghantui kita dan memberi tekanan penyesalan, mungkin menjadi alasan Wenger May nanti.

 Kita dah tunjuk kalau kena pada harinya, kalau fokus sebenarnya kita mampu. Tapi masalahnya tak konsisten. Sekejap Fabianski cemerlang, 2 3 game lepas tu satu error besar ketika rakan2 lain pun tak mampu nak cover last2 kesilapan tu jadi costly, nah kau jadi kambing hitam dengan rekod2 sebelum  ni. Itu   contoh Fabianski, belum lagi dipetik nama2 lain. Chamakh, ada suara2 kata striker ni kurang menyengat depan pintu gol, itu kalau anda follow dari french League memang dah terbukti dia bukan deadly striker jadi tujuan utama wenger beli pun sebab nak link up play,hold ball masalahnya ketika kurang sumbangan dari rakan2, dia nampak isolated dan kurang nampak terlibat. Frustrated kat atas, lalu nampak meberi kesan pada formnya. Walcott dengan permulaan sempoi di awal musim terkena badi kecederaan kena start dari A balik nak cari rentak dari bertatih ke berlari. Arshavin yang dari segi statistiknya nampak macho macam Denilson punya statistik musim2 lepas pun tak namak amek peduli dari segi body language atas alasan fatigue dan tak fit. Fabregas , aku dulu pernah berkata kalau team main buruk tapi Fabregas ada , dia boleh cipta kelainan, aku jugak menambah jika Fabregas bermain buruk pun janji semangat leadershipnya ada pun player2 lain boleh naik semangat, tapi apa yang kita lihat ketika di half fit, jiwanya juga tampak half half, maka konteks konsistensi jiwa juga perlu diambil kira. Itu adalah serba sedikit contoh turun naik form dan moral daripada player yang disebutkan tadi  belum diambilkira dari keseluruhan team tapi pokoknya ianya terjadi kepada manusia normal. Maka bagaimana hendak menyelesaikan masalah ini?

Kita perlu mempunyai pemain2 yang berjiwa, week in week out. Badan yang cergas datang dari minda yang cerdas ...Itulah penting mempunyai skuad depth yang ramai, selain dari kecederaan moral dan persaingan perlu dititikberatkan. Szczesny membuatkan Fabianski dan Almunia tak selamat tangan. RVP yang bebas kecederaan dan Bendi boleh kurangkan tekanan seorang diri yang dialami Chamakh. Wellington Silva yang bakal join Januari nanti prospek menarik, boleh bikin Vela lebih rasa terancam.kesabaran dan kesanggupan player seperti jozan dan Squailaci sebagai2nd string perlu diberikan kredit kerana berusaha menggalas cabaran ketika pemain utama tiada.Lebih2 lagi dengan penyakit misteri Mael.Pendek kata semangat berpasukan perlu ada ketika saat memerlukan.Janganlah seorang player down, yang lain turut hanyut. Macam gua sekarang ni, hanyut, tak konsisten lari dari tajuk konsistensi hilang dalam penulisan. Sesungguhnya konsisten ni abstrak, hanya diri pemain sendiri yang boleh mengawal.Tolonglah konsisten Arsenalku.. Everton menunggu..


2 ulasan:

pemburu ilmu berkata...

aq skong,,,btulll...asenel tdak pnah konsisten ntuk jgka mase yg lame..

Andimazlan® berkata...

Nice post.
Consistently inconsistent i might say.

Bro, exchange link bro.
Ni site gua. http://www.andimazlan.com

Thanks.