Sabtu, 22 Mei 2010

Marwan yang pertama, siapa seterusnya?


*Muka Wenger kelihatan agak toya sedikit mungkin baru baik demam ataupun tengah kusut memikirkan sesuatu.

Akhirnya, penantian terhadap signing yang bukan lagi rahsia berakhir sudah apabila secara rasmi Marouane Chamakh menandatangani kontrak jangka panjang bersama Arsenal. Seperti signing Samir Nasri, kali ini agak teruk caranya rahsia ini disimpan kerana kita telah mengetahui dan gosip ini telah lama dihidu media, tidak seperti transfer2 saga Arsenal yang lain di mana Wenger membuat kejutan. Wenger telah lama mengikuti perkembangan Camak dan rumors telah muncul sejak summer musim yang lepas.Namun apakan daya, Wenger sanggup bersabar setahun daripada membayar jumlah tidak munasabah yang diminta Bordeaux dan kesabarannya terbalas tanpa perlu membayar sesen pun yuran perpindahan. Namun nilai kontrak yang ditandatangani adalah sulit.

Nampaknya Wenger telah 'selamatkan diri' apabila dia pernah berjanji akan mengisyhtiharkan signing pertama sebelum sepak mula Piala Dunia, dan kini dia telah kotakan janjinya. Paling kurang Wenger, berilah seorang dua lagi signing hebat dan berpengalaman agar dapat menghantar mesej kepada lawan dan dunia bola sepak di luar sana, Arsenal benar2 serius dalam mencabar kejuaraan musim hadapan. Ia pastinya tidak datang dengan murah tapi demi maruah, aku yakin jika Wenger memilih pemain yang tepat, setiap sen daripadanya pasti berbaloi. Bukan sahaja peminat, dan pemerhati tapi ada 'mata-mata' dari dalam sedang memerhatikan plan perancangan dan hala tuju Arsenal musim depan , dan transfer kali ini mencerminkan  wawasan Wenger di samping menjadi decision support kepada masa depan mereka juga.Si Camak pastinya yang pertama tapi bukan yang terakhir, siapa selepas ini?



Kata2 hikmat Si Camak sesudah posing dengan jersi 'lama' no 29 :

“This is a dream come true and a great joy to be joining Arsenal. My goal was always to play in the Premier League and Arsenal was the choice of my heart.

“Without any hesitation, Arsenal was my preferred club. The team and history of Arsenal, they make me dream. My goal was to join Arsenal out of the all the English clubs because it is a club that makes me dream and I have been a fan since I was a child.

“I’m very excited about playing at Emirates Stadium in front of the Arsenal supporters. I have heard many great things about the stadium and I cannot wait to be playing there in an Arsenal shirt.

“I will give my best to this Club, the Club that I used to support. We have many great players at Arsenal and I will be giving everything to help the team win trophies next season.”
Info Si Camak:

Full Name Marouane Chamakh
Nationality Moroccan
Born January 10 1984, Tonneins, France
Age 26
Previous Clubs Bordeaux (2002-2010) 293 appearances (79 goals)
Club Honours


Ligue 1 Champions: 2008/09
Coupe de la Ligue: 2007, 2009
Trophee des Champions: 2008, 2009
Transfer Details Joins Arsenal on a long-term contract
Position Forward
Arsenal Squad Number 29
International Honours Morocco (2003-Present) 53 appearances (27 goals)
International Debut v Sierra Leone, June 13 2003








2 ulasan:

Sofea berkata...

terbaek.. siapa lagi star yang bakal masuk.. duit dah banyak..

chamak free.. save duit..

kyo_9 berkata...

masuk xpe, jangan ade yg kluar~ ;)