Selasa, 6 April 2010

Pre Match : Arselona Part 2



Nothing to lose, nothing to fear but it doesn't mean nothing to fight for.Jadi main macam biasa, tenang, relax, mudah-mudahan gaya permainan sendiri dapat ditonjolkan.Kita adalah underdog, bukan pilihan, dan bahan kritikan sudah siap sedia dikarang mereka untuk kita pulang dari Nou Camp nanti.Kata mereka hanya keajaiban sahaja boleh mengekalkan arsenal dalam persaingan dan membawa kita ke separuh akhir.Tapi perlu diingat dalam bola sepak keajaiban bukan tidak pernah berlaku malah sering terjadi ketika kita menjangkakan yang sebaliknya.Venue2 seperti Wembley, San Siro, Bernebau, Istanbul, Nou Camp, Stade de France, Hampden Park  pernah menjadi saksi.






Tiada apa yang nak disegankan andai kita tersengkur di medan ternama juara eropah dan juara dunia, cuma berilah tentangan yang bagai tiada lagi esok.Usah dipersia2kan pengorbanan Fabregas yang beraksi sepenuh hati tanpa memikirkan status barcelona dan kaitan DNA nya. Perjuangan tanpa Fabregas Arshavin, RVP Gallas ditambah sukar dengan ketiadaan Song. Mereka jugak bakal terencat option apabila pasti merindui fizikal Bang Brahim dan Pique.Aku tak tau la pulak apa mereka dapat dengan Tarzan yang  bertugas sebagai kapten mereka tapi yang pasti kapten kita benar2 mempengaruhi perlawanan.Kehilangan Fabregas memang bakal dirasai, malah skuad yang akan diturunkan secara jujurnya bukanlah yang terbaik.Bagaimanapulakah kita mendefinasikan 'yang terbaik'. 'Yang terbaik' itu hanya kulitnya, hanya pada nama, status tapi isinya yang itu lebih penting.Kadang2 nama2 besar pun ada hari tenggelam timbulnya, maka 'terbaik' itu wajar diadili melalui persembahan, bukannya hanya pada status atau sejarah silam.



Maka dengan ini , sekali lagi diingatkan bahawa pemain2 ,pendekar2 yang tinggal mampu mencipta sejarah tersendiri. Tidak perlu gentar, tidak perlu terlalu hormat bahkan selepas komen ego Dani Alves yang mengatakan kita hanya lucky 1st leg, aku lebih rela melihat Denny boy kita menutup mulut rakan sebraziliannya itu. Mereka ada Messi, pedulik apa kita ada Eboue! Mereka mempertaruhkan Xavi, kita percaya akan Nasri! Mereka beri pelali kepada Iniesta, Diaby boleh langkah saja barisan tengah mereka.Marquez? Mael jauh lebih bertenaga.Mereka memperjudikan Bojan, kita menanam Bendi! Keita + Toure baru dapat seorang lagenda macam Campbell. Walcott kini lebih laju dari Henry.Belum cerita kelicikan Clichy dan Rosicky.Kita ada Almunia, nasib baik mereka juga ada Valdes yang tak banyak jauh beza.Sagna lebih hensem dari Abidal. Pedro belum cukup matang untuk menghadapi kesengsaraan Eduardo dan bangkit semula! Mereka ada semangat darah muda Guardiola, kita ada prinsip dan falsafah dalam Wenger! mereka ada Nou Camp dan ratusan ribu penyokong.Kita ada jutaan penyokong dari seluruh pelosok dunia dan yang paling penting kita ada Arsenalaysia! Doa dan harapan menjadi bekalan.

----------------Almunia----------------
Sagna----Sol/Silvestre--Mael----Gael
---------------Denilson--------------
--------Nasri-----------Diaby-------
---Eboue------Bendi----Rosicky/Walcott.

Campbell masih bergelut dengan hamstring, jika tak fir Silvestre akan ambil alih. Rosicky 50-50, jika dia tak start kemungkinan Walcott dan Eboue akan swap position.Merida dan Eastmond boleh banyak belajar dari pengalaman di bangku simpanan.



Siapa2 sahaja yang menyarung jersi putih away awal pagi nanti, tidak perlu rasa gentar dan terlalu rendah diri.Press dan pressure mereka secepat yang mungkin,Jangan dibiarkan terlalu lama mereka memegang bola dan sempat berfikir mencari peluang. Attack melalui counter attack agar senjata makan tuan bagi mereka. Kita ada 'Plan Bendi', 'Plan Walcott' dan 'Plan belasah je apa nak jadi jadi lah'. Kadang2 bila takde plan pun boleh datang hasilnya jika pemain2 berusaha bagai nak mati. Tapi selagi wisel penamat belum langsung ditiup pengadil , jangan sesekali menyerah kalah.jangan sesekali buat tak endah kerana jika itu berlaku, itu yang pemain2 patut malu.Malu kepada komitemen Fabregas, malu kepada Ramsey yang hanya patah kaki sia2 kalau begitu, malu pada Wenger yang memberi kepercayaan sehingga sanggup menebalkan muka menanggung malu dikrtitik hebat semata2 mempertahankan prinsip dan menyelamatkan kerjaya pemain2 muda harapannya, malu pada penyokong yang seharian 24/7 mengingati akan kedebaran match ini. Kami hanya inginkan yang terbaik dari para pemain tidak kira apa jua keputusan malam ini asalkan ia adalah satu perlawanan bola sepak yang tak boleh dilupakan dan menjadi ingatan sampai bila2.Supaya biarlah kita dapat bercakap esok pagi, 'Kita bangga MengGUNNERS!!'.

Kamon Arsenal!

ASTRO ESPN 812 2:40 am. Barcelona 1- Arsenal 2.


1 ulasan:

Ljungberg berkata...

pehh GnR ko punya komen mcm nak pegi berperang ler, naik semangat aku baca.