Jumaat, 9 April 2010

Masih boleh, WHL medan penentu.


Bagaimana dengan luka anda? Mungkin ada yang kecewa dengan realiti sebenar dan cuba membalas dendam di alam maya dengan permainan playstation, tidak juga, anda pasti akan teringatkan Messi ketika itu. Cukuplah kerana luka yang kalau dirawat tak akan menjadi kudis, tapi paling tidak pun hanya meninggalkan kesan parut.Parut ini terasa dalamnya, parut ini jelas kelihatan kepada semua goonerian, staff, pemain dan paling trauma adalah Wenger sendiri.Mana taknya, dikatakan hampir sama dengan Barcelona tapi dari segi kualiti skuad,skuad depth, kita masih lagi tak dapat menandingi penyandang Juara Eropah.Malam itu memperceritakan serba sedikit mengenai  the good and the ugly side of Project Wenger. Banyak yang telah diulas, aku tidak prelu menambah, cuma yang aku ingin tegaskan, Wenger masih makhluk yang terbaik untuk memimpin Arsenal ketika ini. Belum tiba bulan May, jadi belum masanya untuk mengadili Le Prof.Tapi bersyukur dengan apa yang ada,Liverpool,  Spurs, Mancity Villa sanggup bermatia2an bunuh diri untuk berada di kedudukan situasi kita sekarang ini.

 
Memang tak mencapai hajat , tapi  lihatlah di sekliling Emirates, apa yang dapat diperhatikan selain dari rumput segar yang menghijau, tangguhkan dulu perbicaraan tentang papan2 tahun beserta piala yang berakhir di 2005, lihat pada perspektif lain.Kita masih ada masa depan! Angin bertiup kencang membawa persoalan sama ada Wenger akan kekal selepas kontraknya tamat 2011, apa jawapannya, Le Prof menjawab dengan tenang, 'lihat dulu , kemampuan untuk bersaing mendapatkan piala dan terus menjadi pencabar'. Apa yang tersirat dari yang tersurat? Dia tidak pula spesifik mengatakan dia akan step down, sama ada Arsenal mampu bersaing atau tidak. Teoriku , mungkin jika Arsenal belum cukup bersedia untuk berjuang tanpa Wenger, dia akan terus membimbing dan jika dia benar2 yakin skuad binaannya telah benar2 matang dan mampu berdiri sendiri, dia akan meninggalkan tapak yang cukup stabil untuk siapa jua penggantinya.Wenger cuba meninggalkan legasinya di Arsenal. Dan kita akan berterimakasih atas segala pengorbanan terutama 5 tahun terakhir yang begitu sanggup dia menelan segala kritikan dan cacian. Betapa sukarnya untuk mengekalkan kejayaan adalah lebih perit berbanding menciptanya buat pertama kali. Emirtaes adalah projeknya, pasukan belia ini adalah projeknya, pengorbanan terpaksa dilakukan, perngorbanan dari segi the big prize yang dituntut2 dan dirindui oleh peminat. Tapi untuk menjadikan kita menyayangi Arsenal, kita harus memhami cara kerja Arsenal. Belum tiba masanya untuk kita berbelanja besar sakan,sabar hari itu pasti akan tiba.Rangkaian scouts,Tony Colbert, Colin Lewin, Boro Primorac, Pat Rice , Arsene Wenger bertungkus lumus dengan sumber yang ada untuk menyediakan sebuah pasukan yang boleh bermain bola dengan corak yang cukup menarik dan dikagumi serata dunia.Biarpun bukan yang terbaik tapi sering dijadikan contoh dan ikutan serta drama2 yang disajikan boleh dibawak bersembang di kedai kopi malah boleh digunakan untuk memulakan sebuah perkenalan.Banyak cerita dalam dan di luar padamg, politik kelab tapi brand of football yang dibawa Wenger kini topik yang mengatasi semua itu.

 
Stick together, Wenger menciptakan sebuah pasukan yang berpaksikan Fabregas, dan hanya tuhan sahaja yang tahu berapa lama lagi Fabregas akan mengetuai Arsenal sebelum pulang ke kampung halaman.Tapi percayalah selagi Wenger masih bersama Arsenal aku yakin Faregas masih lagi bersabar dan setia membalas segala kepercayaan yang diberi Le Prof. Fabtastic juga sanggup mati untuk memenangi sesatu di Arsenal terlebih dahulu. Memang ketika ini sibuk dengan nama2 siapa keluar, siapa masuk terutama di penghujung musim. Diakui akan ada beberapa muka yang akan meninggalkan Arsenal dan dipersetujui sekarang pasti beberapa nama akan dicop di belakang jersi baru home Arsenal nanti.Perlukah kita bincangkannya sekarang, tidak salah malah terpulang. Maroune Chamakh mempunyai ikatan yang kuat ketika ini lebih lagii pasukannya tersingkir dari Eropah tempoh hari. Nama yang samar2 lagi masa depan mereka di Arsenal terdiri dari Gallas(Roma dan PSG mengetuk pintu), Silvestre, Campbell.


 Maka yang tinggal adalah pembelian terbaik musim ini Mael dan jugak Johan yang masih terlantar. Aku tak kisah jika Gallas diberi peluang untuk setahun dua tapi ia mungkin satu permintaan yang agak lebih.Gallas kekal di Arsenal berjuang di padang demi maruah, dan menghormati kontrak, namun kecederaan yang sering dialami di penghujung musim seperti win win situation buat Arsenal.Jika sign bagus, jika tak sign , hidup mesti diteruskan.Campbell, aku mengakui dia seorang lagenda di Arsenal, dan sekembalinya semula , dia tetap lagenda di hati dengan persembahan top class setakat ini  tapi masalahnya faktor tenaga dan kecergasan.Kita memerlukan skuad yang sentiasa aware dan boleh memberi jaminan penuh ketika keadaan memerlukan. Tapi jika Gallas meninggalkan Arsenal, aku tak kisah untuk memberi Campbell setahun sebagai Pengetua Bilik Persalinan dan pengalamannya nyata memberi kemantapan kepada aksi pemain muda seperti Johan dan Mael. Silvestre, secara jujur aku tak dapat lihat di mana dia boleh membantu Arsenal untuk semusim lagi.Seorang defender semulajadi, melalui prime time nya bersama United sebelum menghabiskan kudrat dan sisanya di Arsenal.Mungkin kerana status dan sejarahnya , dia diterima dengan agak janggal di Arsenal tapi aku akan memberi penghormatan padanya kerana mencuba sehabis boleh apabila diturunkan musim ini, abaikan Silvestre vs Messi- yang memang anda tak ingin bayangkan sebenarnya dari awal lagi - aku rasa itu sudah memang standardnya setakat ini.Jadi aku memberi jaminan akan ada CB baru masuk, dan harap Wenger dapat recruit yang benar2 bersedia mental dan fizikal dan mampu memberi sepenuh jiwa di atas padang.Slot ini perlu ditinggalkan pada ciri2 yang lebih berpengalaman untuk bergandingan dengan Mael untuk musim2 berikutnya.Dari situlah mungkin terbinanya tembok Emirtates.Masa untuk melobi nama2, kita boleh bincangkannya di lain masa, masa panjang lagi.



Aku lebih berminat bercerita tentang  kempen kita di White Hart Lane nanti tapi mungkin dalam entry brikutnya.Sekarang kita lihat lebih kepada proses mengembalikan semangat kepada para pemaian.Dalam semua interview, mereka kata kecederaan bukan alasan, bagaimana mereka menghormati Barca, mereka akan bangkit, Mereka akan lupakan hari malang dan fokus terhadap derby di WHL.Itu semua penting dan nampak positif. Derby day adalah suatu yang istimewa, dan jika anda meminati Arsenal , anda akan tahu betapa puas hatinya jika pulang dari WHL dengan kemenangan selain dari peristiwa 2 kali kita menang liga di kandang jiran, belum lahir lagi, 70/71 dan invincible 03/04. Antara memori indah 5-4 thriller dengan gol selamba dari Pires masih kuat terbayang di ingatan, "Dynamite, absolutely dynamite!' gol fabregas masih lagi ternyiang2 di telinga.07/11/1999 adalah tarikh kali terakhir mereka mengalahkan kita dalam aksi liga.( Lupakan hari malang 5-1 carling cup yang umpama piala Dunia buat mereka). Tapi  Secara jujur aku merasai kerisauan tentang tahun ini di mana segala rekod baik  berakhir, tapi aku taknak begitu memikirkannya.Inilah tahun di mana mereka boleh mengalahkan kita dan claim merekalah yang menghancurkan impian kita sekali lagi untuk memenangi liga. Dan jika kita menang, kita boleh cakap pula kitalah sekali lagi yang menghantarnya bungkus keluar dari perebutan top 4 /tempat ke UCL setelah pernah melakukkannya 05/06 pada hari terakhir di Highbury. Mereka semakin hampir, tapi semakin jauh.Jika seri ia mungkin lose-lose situation bagi kedua2 kelab.

 
Aku tidak terpikir akan trofi BPL pada ketika ini tapi yang lebih utama adalah kemenangan ke atas Spuds, lakukan double ke atas mereka musim ini, boleh menjadi  bahan hiburan untuk dikenang2kan.Aku ingin melihat Shebby sebagai pengulas jemputan minggu depan dan mendengar apa komen2 terhadap pasukan kesayangannya. Kelebihan rehat hujung minggu diharap dapat diguna pakai sebaik mungkin bagi pemain mencari tonik dan fokus terhadap pertemuan Rabu nanti.Sedikit bantuan daripada kebengisan Belhadj dan magic dari Kanu amat2 dialukan minggu ini.Lebih manis jika Pompey mengempunankan para Spuds untuk bertandang buat kali kedua ke Wembley. Sambil itu tumpuan pastinya diberi kepada Campbell yang akan menerima sambutan dingin dan amukan meracau tak tentu pasal daripada para Spuds.Tidak sabar melihat reaksi bagaimana jika Campbell pula yang menjaringkan gol. Ura- ura RVP bakal diselitkan, sedikit cameo dan sebijik tambahan gol darinya sudah cukup menceriakan awal pagiku nanti.

COYG!!


3 ulasan:

kunalan berkata...

terbaik ar lu GNR...ape kate blog lu ni dijadikan buku novel...mcm brader Pipiyapong buat tuh.heheh

Gunners & Roses berkata...

Tq Kunalan, kalau ada penerbit yg sudi, may be boleh jalan..hahah

Sofea berkata...

terbaek bro.. santai saja baca..

selain CB, kita harus ada Killer Stiker.. itu saja tahun depan aku nak..