Sabtu, 9 Januari 2010

Pre Match : Jangan tergelincir mata biarpun salji licin


Terlebih dahulu Arsenalaysia mengutuk keras dan mengecam serangan dari pihak yang tak bertanggungjawab ke atas bas yang membawa pemain2 Togo bagi menghadapi kejohanan Afrika di Angola. yang mengakibatkan seorang pemandu Angola terbunuh beberapa pemain dan staff cedera,Ape pun ketidak puashatian atau rebel yang berlaku, ia sepatutnya tiada kaitan dengan bola sepak.Jika tindakan keselamtan tak diambil tak mustahil selepas ini mana2 negara akan menjadi sasaran dan bagaimana pula jika Ivory Coast dan Cameroon yang mempunyai player Arsenal seperi Eboue dan Song yang menjadi mangsa?Pendek kata, dunia sudah semakin tak selamat dan cukuplah dengan keganasan bawah sedar yang dilakukan di belakang tabir dan kekajaman2 yang visual ini hanya meguatkan lagi api kebencian dan persengketaan.Ia berlaku di seluruh dunia dan apabila bercakap tentang dunia, Malaysia tidak terkecuali dan beberapa insiden kebelakangan ini menampakkan taraf hidup kita yang begitu rendah sebagai makhluk penumpang di bumi ini.Jadi samalah kita membuka minda dan hati dan kembali kepada kebenaran setiap kali kita rasa tersesat jalan.




 Berbalik kepada perlawanan malam ini.Berikutan salji tebal yang melanda 5 perlawanan telah pun ditunda bagaimanapun perlawanan melibatkan Arsenal-Everton dan Manu-Brummie masih lagi dalam perancangan untuk diteruskan.Seperti kata Wenger, harap tiada lagi penangguhan kerana ia pastinya akan menggangggu momentum skuad Arsenal yang tengh top sekarang ni.Biarpun padang yang dijangka licin tapi harap Arsenal tidak lagi terlgelincir mata.Inilah peluang terbaik di halaman sendiri. Jangan ada pulak pemain2 yang menganggap perlawanan malam ini kacang umpama membuat orang salji atau ABC.

Dalam 13 perlawanan liga di tempat sendiri Arsenal telah menang 12 dan seri sekali.Ditambah pula kemenangan away bergaya  6-1 di pembuka tirai kempen musim ini, ia pastinya memberi kepercayaan kepada para pemain untuk mengulanginya.Tapi bagi Arsene Wenger, dia tak percaya yang Eeverton adalah calon relegation cuma meletkkan masalah yang mereka hadapi sekarang ini lebih kepada ketiadaan pemain2 utama akibat kecederaan-suatu yang tidak ada bezanya dengan Arsenal.Malam ni Arsenal akan turun buat kali pertama dalam liga  tanpa Alex Song dan Cesc Fabregas.Tapi berita melegakan adalah kepulangan Rosicky chipsmore yang kejap ade kejap takde.Denilson juga dijangka boleh kembali. Yang lain2 semakin hampir. Berita yang ditunggu2 adalah tentang Bendi yang menjadi kuci kepada tindakan lanjut Wenger sama ada untuk sign player baru atau tidak.Nampaknya harapan penyokong untuk melihat muka baru tipis dengan Bendi dijangka kembali dalam masa 2 minggu.Harap dia boleh kembali on form secepat mugin kerana bermula 2 minggu lagi adalah tempoh yang sangat mencabar dalam musim ini dengan jadual2 berat yang menanti.Apapun malam nanti, barisannya adalah

-----------------Almunia-------------------
Sagna------Gallas-----Mael-------Traore
----------------Denilson------------------
------Rosicky/Ramsey---Diaby-----------
---Nasri---------Eduardo----Arshavin----

Apapun jika perlawanan diteruskan tanpa sebarang pengnguman penangguhan, anda boleh menyaksikan secara live di Astro ESPN 812 jam 10:55pm.Arsenal 3 Everton 1.

Transfer..

Patrick Vieira telah sah menyertai Money City .Aku tidak berhajat untuk komen lanjut mengenai ini dengan perasaan dan emosi aku bercampur baur dan lagipun aku telah menyatakan pendapat aku tentangnya dalam posting2 sebelum ini. Wenger sendiri pun berkata peremuan Mancit dan Vieira dilihat sebagai satu perkahwinan, nak cakap apa lagi.



Penafian yang kita tunggu akhirnya tiba.Setelah berita mengenai Bendi yang akan kembali dalam masa 2 minggu, barulah Wenger membuka mulut untuk menamatkan sebarang spekulasi.Dia menidakkan peluang Arsenal untuk mendapatkan pemain France yang tulus mulus, Gignac dengan alasan yang sangat mahal.Apabila ditanya tentang Si Camak,Wenger memberitahu Si Camak adalah asalnya long plan dan dia kalau boleh nak sign sejak summer dulu lagi, tapi memberi hint yang Si Camak akan boleh didapatkan secara percuma hujung musim ini.Jadi tambahnya lagi, Si Camak bukanlah kes sekarang ini kerana dia lebih tumpukan pada short-term.Carlton Cole dari West Ham dan Victor Moses dari Crystal Palace?? Bagi Wenger hanya fantasi kepada media2 yang terlalu kreatif berimiginasi.Jadi untuk bahagian seranang,siapa lagi? semuanya telah dinafikan.Maka dengan itu sudah cukup untuk menyatakan prinsipnya yang kini percaya dengan skuad yang sedia ada.Nasihat aku, pasrahlah dengan yakin..



Wenger jugak menceritakan bagaimana dia menulis surat layang atau lebih kepada surat layang tangan yakni amaran. Surat ini telah pun ditulis kepada kedua2 kelab Spanyol Barca dan Real Madrid bahawa dia tak ade hajat nak jual siapa2 pun buat masa ini jadi lupakanlah segala hajat. Baginya gosip Fabregas ke Real mahupun Barca adalah  lawak tahun baru tahap guling yang tidak dapat dielakkan.Siapa dapat menutup mulut orang, dan memang takkan berakhir pun.Selagi Fabregas adalah pemain terbaik di posisinya selagi itulah cerita2 macam ni takkan mati.Arsenal pastinya berbangga kerana masih memegang seorang lagi world class star dalam BPL dari terlepas ke La Liga.Dan Barca dan Real Madrid pastinya runsing garu2 kepala bagaimana hendak memancing bintang muda itu balik ke negara asal.Atau, sebenarnya calon2 presiden mereka yang runsing kerana perlu meikirkan kempen apa yang harus dibuat lagi untuk memenangi pilihanraya kelab. Di sini aku ada satu cadangan, apa kata di belah Barcelona kempen untuk memancing Kaka dan Diarra, manakal di belah Real, boleh kempen untuk membawa masuk Messi dan Henry atau Ibra. Tengok, kalau mereka yang keluarkan usul tu boleh menang jugak maknanya rendahlah pemikiran sesiapa yang menyokong kerana itulah sifat mereka, sentiasa percaya tanpa usul periksa.

Akhir sekali Sol Campbell ke Arsenal? Wenger masih tidak menafikan dan berdiam diri.Memuji2 attitude dan semangat Campbell , mungkin ada sesuatu di situ dengan permergian Sanderos(jika).


0 ulasan: