Rabu, 28 Oktober 2009

banglo bernilai berjuta-juta...


Assalamualaikum dan salam sejahtera my fellow arsenalaysian...huhu.. sudah tiba masa nye setelah 2 hari Jogho duk mikir2 ape nak tulis dalam blog ni yang makin ari makin bertambah nilai komersial nye..komersial ke..bukan nak tukar ke domain .net ke..hha..tak pe la..komersial kena ada..kalau tak..mati katak owner nanti tak de nak makan..

Ape2 pon sbgai permulaan post pertama Jogho...suka cita bagi Jogho nak alihkan perhatian para arsenalaysian smua ke salah satu perkara penting dalam hidup sbg pemain bola..macam jogho ni pemain bola lak..haha..tukang tulis je..Bukan dalam bidang bola sepak je benda ni Jogho rasa boleh kita applikasi kan..smua bidang kita boleh applikasi kan kalau dah terbukti fakta ini berjaya..

Ape fakta yang Jogho maksud kan ni...Dalam bahasa melayu kita..perkara asas bagi menaikkan seseorang itu utk menjadi seorang pemain bola yang bertaraf antarabangsa...Masih kah para arsenalaysian smua ingat dengan rancanggan The Cesc Fabregas Show...mesti ingat kan..takkan the gooners tak tgk kot..sdang2 jogho meningati kembali slot2 dalam rancangan kapitan kita tu...tersentuh rasa hati nak menulis pasal ape yang Prof. Wenger kita ckp pasal pembangunan seorang pemain bola sepak..

Prof kita ni kata...nak lahirkan seorang pemain bola sepak..ada 4 perkara asas yang perlu kita tgk...macam nak buat rumah kata nya..sama kerana..sesebuah rumah kena ada asas2 nye yang perlu kita dirikan...Beliau berkata...asas yang pertama atau foundation nye...ialah teknikal ability...haha..mesti GNR menyirap dengar asas pertama pon dah teknikal sebab dari post dia..dia lebih suka kan pemain yang bermental keras..berbalik pada asas yang pertama..Prof kita ckp..dari usia 7- 14 tahun..dah perlu atau kena ada teknikal ability...dan suka Jogho quote kan kate2 pedas Prof kita (pedas wat kaki bangku cam Jogho ni la) "if u have no technical skills at 14, u can forget it..u can never be a football player"...pedih kan..

Asa yang ke dua pulak...kena ada pada suia 14-17 tahun...tak lain tak bukan la..aspek fizikal..ada kah seseorang pemain tu cukup kuat ..cukup laju..dan lain2 lagi la..berpandukan kepada setiap posisi pemain tersebut..kalau defender..ketinggian agak penting..tapi mael tak la tingi sgt..tapi lompat masyuk..huhu..kalau keeper lak..tinggi pon penting dan satu lagi agility..Jogho tak tau ape dalam BM maksud agility ni..tapi macam ala2 liuk lentuk tubuh la..

Asas yang ketiga pulak...tactical...ape maksud tactical..Prof kita ni ckp...tactical ni ape yang patut kita buat dalam padang..adakah seseorang pemain tu paham ape role dia dalam padang...dah dapat bola..nak passing ke..nak glecek macam diaby ke..nak long pass ke..bila nak receive bola plak..cam ne nak lari dari amrking...cam ne nak move into channel..tu penting bagi midfield dan para striker...teringat Jogho pada kawan Jogho yang pnah kata...pemain bola yang bijak ni kita boleh tau dari pada cara dia receive bola dan release bola..pemain tu seblum dapat bola kat kaki pon dia dah tau ke mana arah bola tu dia akan hantar..bukan2 calang2 orang yang bgtau Jogho ni..sekarang pon dah main liga super..dan baru ni pon dia main quater final piala malaysia lawan selangor...sbut la nama dia sbagai tanda hormat ape2 yang dia curahkan pada Jogho..Mohd Shahril Bin Zakaria pemain Terengganu (kampung Jogho la tu) bernombor 21...harap2 dia ada jeling2 la nukilan ni..

dah melalut lebih pulak..asas yang terakhir..yang sangat penting bagi Prof kita ni..dan di ibaratkan nye sbg bumbung atau roof pada satu rumah..ia nye ialah...dalam kepala pemain bola ni kena ada persoalan tentang...banyak mana dorang ni nak berjaya dalam bidang bola sepak..ada kah setakat suka2..ada kah setakat nakmain utk kelab..nak main utk negara...begitulah penting nye persoalan ni pada minda seseorang pemain apa bila dah sampai ke usia 18-19 tahun..betul jugak kan..kalau tak tau stakat mana kita nak bejaya...leh terumbang ambing bai...

Kalau kita tgk pon pada pembanguna mana2 seorang pemain bola sepak..mesti ada 4 perkara asas ni..kalau tak de..mungkin Jogho rasa takkan berjaya seseorang pemain bola sepak tu..
ape2 pon..sokongna dari blakang sangat la penting untuk menjadi seorang yang berjaya..tak kira la pemain bola sepak ke...atau bidang2 kerjaya yang lain..dan Jogho harap..para arsenalaysian smua dapat memikirkan sejenak ape yang kita boleh applikasi kan 4 asas ini dalam hidup seharian kita

haaa..malam ni game weh...young gunns kita main...blasah2 team hati merah..konon merah menyala la..hahaha..tak merah mana pon sbnar nye...jangan lupe tgk game malam ni...peace..

Gunners till die.....


4 ulasan:

melatipooteh berkata...

salam... artikel yg menarik mr jogho! technical --> physical --> tactical --> mental.

tp dalam dunia millenium ni , teknology serba canggih ni, saintis percaya yg teknical ability boleh di 'develop' sejak kecil. 'well trained' cam barrack obama...

Unknown berkata...

nice posting bro Jogho..mu orang ganu ke..ambo ore klate..jiran je...haha..shahril tu member ko ke?...bagus gak aku tgk dia main utk ganu...terbaik dr ladang

Mr. Jogho berkata...

haha..tq2 sbb komen anda..armyrule..kawe org ganu la..jirang2..hehe..yup..saing aku dia tu..pok ya orang panggil...

Akira berkata...

bravo..good artikel jogho..abih demo hurai pasal pembangunan pemain ni..keep a good work..he3..