Khamis, 25 Jun 2009

Perlukah striker baru?Bincangkan.

Terlebih dahulu, aku tersilap. Jangan sesekali memeprkecilkan sesbuah pasukan selagi wisel penamat belum dibunyikan.AS memalukan juara Eropah Spain 2-0 dalam semi semalam.Agak2 AFrika Selatan pastinya berkobar2 mencipta kejutan ke atas Brazil.
Dan pengajaran buat Cesc Fabregas yang diekuluarkan semalam... banyakkan main bola dari bercakap! Aku mual~



Adebayor..pusing2 balik.. cerita akan kembali kepada Adebayor.Mana destinasinya, Chelsea,Milan, Inter, Man u atau kekal di Arsenal.Apekah 'important team' yang dibayangkan oleh agentnya apabila beliau menafikan kelab dari England datang merisik, sebaliknya sebuah kelab penting pernah bertanya-tanya.Jika pun Adebayor kekal di Emirates, cerita ini takkan habis di sini saja, pastinya setiap kali transfer windows, ia akan diulang tayang bagai rancangan hari raya astro sehinggalah mereka berjaya memindahkan Adebayor asalkan bukan di Arsenal.

Persoalannya adakah perlu untuk Arsene Wenger pergi ke pasar membeli penyerang lagi memandangkan ade saja link2 yang dikaitkan dengan Arsenal seperti pemain Maghribi dan Bosnia Chamackh dan Dzeko.Tidak cukupkah dengan option yang ada pada kita sekarang ini jika Adebayor blah sekalipun.Mari kita bincangkan.

Mula2 kita senaraikan dulu option2 di bahagian serangan yang telah sedia ada termasuk Adebayor, RVP(bakal sign), Eduardo, Vela, Bendi, Walcott, boleh jadi juga Arshavin.7 orang kesemuanya, jika tolak Adebayor tinggal 6. Daripada 6 ni RVP Bendi Eduardo yang lebih kerap digunakan di bahagian atas.Manakala Walcott sering diletakkan di bahagian kanan dan Arsavin kiri. Hanya dalam beberapa situasi mereka diletakkan sebagai support striker.Tapi kini ade Carlos Vela yang memang diakui finishingnya memang sempoi world class tapi tak cukup pengalaman.Jika Adebayor pergi tanpa pengganti, kita boleh berharap untuk melihat lebih banyak aksi Vela.Tapi benarkah sekarang tidak perlu pengganti?Sudah bersediakah Arsenal untuk situasi seperti ini?

Risikonya agak tinggi.RVP walaupun pemain terbaik dan penjaring terbanyak season lepas memang terkenal dengan on off nya.bulan November hingga Februari merupakan antara saat terindahnya menyarung jesi Arsenal dengan ketajaman yan ketara.Tapi semenjak dia kembali dengan hobi asalnya iaitu kecederaan, aksinya makin longlai dan dia tak mampu memikul tugas keseorangan sewaktu Ade dan Edu takde di hujung musim.DIa bukanlah jenis target man.Tapi yang paling perlu dirisaukan adalah injury prone.



Bendi pulak, dilihat sesuai sebagai pengganti Adebayor dengan memiliki fizikal yang hampir sama.Baru berumur 20 tahun dan season lepas adalah antara yang terbaik.Walapun sering mendapat kritikan aku suka dengan keyakinan diri dia yang slumber pakai boot tanpa mempedulikan ejekan orang lain.Kalau tak kene dengan angingnya, memang boleh jadi sasaran makian sumpah seranah, tapi jika pada harinya, dia mampu bermain menggunakan otak walaupun kakinya yang agak lembap.SImapn sebagai aset, jadikan die understudy.



Eduardo.Susah untuk menjangkakan tahap kecergasannya ketika ini terutama setelah baru sahaja pulih dari kecederaan ngeri.Nampak dia hampir kembali pada tahap terbaik tapi sering dilanda kecederaan sampingan.Mungkin impak dari kecederaan asal.Masih melalui beberapa pembedahan, mampukah Eduardo bermain lebih dari 20 game untuk season ni juga masih menjadi persoalan.

Walcott.Posisi asalnya adalah striker tapi tau2 lah professor, pasti ada sahaja ujikaji gila yang hendak dibuatnya.Oleh kerana kepantasannya yang macam pelesit kota, Wenger banyak meletakkannya di bahagian sayap kanan, dengan itulah sahaja Walcott mampu mencuri tempat dalam pasukan dan belajar dari pengalaman.Mungkin ini pendedahan yang cuba diajar Wenger kepada Walcott, play wide sebelum cut inside macam gaya ala2 Henry.Bukan rahsia lagi Wenger rate Walott sebagai striker.Dalam interview baru2 ni, Wenger memeberitahu, kalau Arsenal bermain 4-4-2 dengan Walcott dimasukkan mungkin Walcott akan bermain di hadapan dan mengubah kepada 4-3-3.Wenger dilihat bersedia memaksimumkan ability pemain2nya.Tapi pelru diingat, walcott juga punya sejarah bahu tersendiri.



Carlos Vela. Little Mexican dilihat sentiasa tenang dan sabar menunggu peluangnya beraksi.Aku suka caranya, tak banyak bunyi.Biarkan kaki dan aksinya di padang menjadi bukti.Antara aset paling pienting Arsenal.Aku secara peribadi mahukan Vela diberi peluang sama sepertimana Bendi dulu.Aku rasa dia telah bersedia.Tapi mampukah untuk mengekalkan momentum dan menyerap tekanan dalam 30 match, belum cuba belum tahu.



Arshavin.Ini memang kualiti.kalau setengah season dia dah mampu mengubah nasib Arsenal, tak sabar aku nak tengok bagaimana musim penuh pertamanya.Sekembalinya Rosicky membayangkan Arsenal punyai banyak pilihan. Jika mampu startkan Rosicky dan Nasri masing2 di sebalah kanan dan kiri, Arshavin dilihat paling sesuai diletakkan di belakang striker utama dengan keupayaan dan skill magicnya, kita ada sesuatu untuk diharapkan ketika keadaan tenat nanti.

Jadi macam mana, apa pulak pandangan anda?Perlu atua tidak muka baru di hadapan?

Keputusan poll terbaru:


Jika anda jadi Fabregas,anda akan..

Tunggu Pep miss call, kemas bag , balik kg.
3 (3%)

Puji Barcelona, tapi kekal di Emirates
17 (21%)

Kutuk Barcelona, jadi die hard kapten
5 (6%)

Boikot soalan bodoh media
13 (16%)

Suruh Tun beli DM mantap
19 (24%)

Tutup mulut.
22 (27%)

Melalui poll di atas boleh disimpulkan ramai orang meluat dengan kenyataan2 Cesc dan menyarannya agar tutup sahaja mulut.Hanya 3% merasakan die perlu pulang ke Kg., Barca.


Rumput tak semestinya hijau di tempat lain sesudah anda berhijrah.Terbaru difahamkan di Spain ade jualan lelong.Produk ini takkan dapat dibeli di lelong.com.my kecuali di pasar malam Barcelona.Aleks Hleb namanya.hahah.Pujangga pernah berkata,

Orang tamak selalu rugi,
Bagai Goblin dengan bayang2.



0 ulasan: