Selasa, 19 Mei 2009

Wenger Test Power

Spekulasi bertiup kencang semuanya tentang tak habis2 Wenger sudah kecil hati dan akan meninggalkan Arsenal untuk menyertai Real Madrid.Alih2 vick Akers yang 'berhenti' sebagai pengurus pasukan gadis.Bukan berhenti kecewa ke apa, nak kecewa apanya.. 22 tahun 31 piala! gila, boleh jadi pengurus terbaik dunia, rekod tu! Tapi Akers sebenarnya dinaikkan pangkat jadi General Manager, lebih berurusan dengan transfer dan pengurusan.Agak2 siapa boleh ganti Akers, samala soalan macam siapa boleh ganti Wenger? Eh, ape kata kalau Vick Akers ganti Wenger..hahah.. gurau.

Ape yang dikatakan dengan test power? Iye la seperti kite telah sedia maklum, bukan kite tak kenal Wenger ni, die takkan blah dari Arsenal punye.. sekurang2nya sehingga die tamat kontrak, itu kite semua yakin( ketepikan cerita die tak habiskan kontrak di Monaco dulu..cerita lama). Jadi akibat kritikan dan serangan yang menggila dari segenap sudut, media , peminat, bloggers, pemain dan sesetengah pemegang saham sendiri, Wenger sengaja buat2 konon2 macam dah berkecil hati, bagi hint kononnya die nak pindah.Biasanya kalau ade spekulasi jek pantas Wenger sekeras2nya nafi tapi kes terbaru ni dengan Real Madrid, Wenger dengan rasa hormatnya mnyanjungi calon bakal presiden abru Florentino Perez dan Wenger berkata die tertarik dengan tawaran projek mega Perez.

Wenger pandai bermain dan ambil kesempatan disini, die dah mula buat semua orang rasa panik terutama BOD dan peminat yang rasa dirinya memang tiada pengganti dan begitu penting di kelab.Atau pun ini juga sebagai langkah menyedarkan BOD yang degil dan kedekut, mungkin selama ini sembang macam banyak duit tapi hutang keliling pinggang, memaksa Wenger go public, memberi harapan palsu tipu peminat dengan berkata duit ada tapi die lebih suka guna polisi pemain muda..Tapi alih2 yang kene attack dirinya seorang-'ini tidak adil bagiku' katanya, sangup menggadaikan maruah demi mempertahankan kelab tak nak kasi malu.Arsenal gua rasa memang tak berapa nak ade duit,atau kedekut sket nak kluar duit.Peminat diletakkan dalam kegelapan tanda tanya.Lihat sahajalah transfer talk dan perpindahan Nasri dan Arshavin yang berjela2, hampir tak dapat tu..nasib baik last minit call, sempat gak capai persetujuan ape jampi entah die pakai mase tu.Itulah aku cakap , hanya Wenger saja yang mampu uruskan kelab dengan resource seciput tu.Tapi dengan masuknya Gazidis, beban Wenger berkurangan, kurang kutu dikepala untuk digaru.At least Gazidis ni botak tak berkutu sangat, ape pun kerjasama diorang ni mula menampakkan hasil,Pembelian Arshavin adalah permulaan yang baik.

Kembali kepada tajuk utama, Wenger mungkin mahu bagi kata dua, ugutan laa lebih kurang, "kluarkan sumber wang kalau tak aku blah".Macam tu la , tapi dalam hati sebenarnya die sayang sangat2 dengan Arsenal.Hati dan jiwanya berdarah gooner.Bak kata Samir Nasri die takkan tinggalkan 'projek' nya terbengkalai. Nasri sendiri mengakui faktor die masuk Arsenal adalah kerana Wenger, Wenger ni ade faktor X. Nak tak nak kite kene mengaku kepentingan die di Arsenal kerana di era ni.. Arsene sendiri adalah Arsenal, ini fakta..Memang tanpa Arsene, Arsenal tetap wujud tapi untuk sestabil ini? kite perlu pastikan Arsene Wengger sediakan legasi dan tapak yang kukuh untuk penggantinya.Itulah taktik Arsene Wenger bermain perang psikologi supaya BOD panik dan menurut kemahuannya untuk kali ini.

Tapi awas, permainan ini boleh memakan diri sendiri.Silap2 dengan Wenger dan Arsenal sekali yang bahaya.Bahayanya pada Arsenal apabila polemik ini membiarkan Arsenal dalam keadaan yang tak stabil, pemain2 berasa kurang selamat, kurang selesa, "Betulkah Wenger nak blah?ape jadi pada team ni, ape jadi nasib aku, mase depan aku kat sini"terutama player2 seperti Fabregas yang masa depannya bergantung penuh pada Wenger.Player2 muda jugak pasti terasa kehilangan mentor, Ramsey, Vela, Wilshere, Nasri " buat apa aku stay sini lagi, bukan kah sebab aku sign adalah kerana status Arsene Wenger" dan juga buat player seperti Eboue, Double Dungu dan Silvestre " Siapa lagi yang nak bagi golden ticket kat aku lepas ni?" Dan dari situlah media memulakan perang saraf 'Arsenal dalam krisis!'.Atau bahaya pada Wenger apabila, BOD berkeras hati "tiada siapa lebih besar dari kelab, manager datang dan pergi, TQ Arsene, kami akan gantikan anda dengan Pat Rice dan Vick Akers." Peter Hill Wood awal2 lagi keluar dari gua mempertahankan Wenger sambil membidas para pengkritik jambu kesayangannya(penjaga periuk nasinya) itu.Nampaknya taktik Wenger berhasil.. Hill Wood termakan..

Seorang lagi yang cuba test power ialah Adebayor yang memang tak power.Adebayor rasa terhiina dan menyelar sikap peminat Arsenal sendiri yang mem-boo-nya di Emirates.Adebayor patut rasa malu dengan diri sendiri, sudahlah lepas semusim yang memberangsangkan, berlagak seperti primadona, main tak macam maradona, ade hati nak pikat Beyonce, gila duit.Salahkan diri sendiri sebelum salahkan peminat,peminat takkan bertindak begitu tanpa sebab.Aku benci tengok player yang kiss batch Arsenal walhal tak tau ape maksud sebenar die buat macam tu dan last2 pergi dalam keadaan keji..Sorry Adebayor, time to go..to go = TOGO..sinonim untuk dirinya.


5 ulasan:

bali hambali berkata...

mane dpt gamba pakai wig ni
hahahaha

Gunners & Roses berkata...

nie kempen Teenage Cancer Trust ..ade video tu... http://www.youtube.com/watch?v=GIaswl8ktaI be a gooner , be a giver..

Amjat berkata...

mane dpt gamba awek tu?

Gunners & Roses berkata...

gambar awek aku kan gundala, jeles laa tu..hahaa

bali hambali berkata...

gamba awek lame aku da
hakhak