Ahad, 27 Julai 2008

Frank McLintock mewakili suara hati peminat Arsenal.

Persetankan berita-berita yang tiada hujung pangkal seperti ini.. Real Madrid hendak beli Cesc Fabregas, PSG mau beli Gallas, Newcastle mau sambar Sanderos (huh? ape salahnye..hihi..jual jgn tak jual), Arsenal nak beli Inler, Given mungkin ke Arsenal atau mulut bising hleb yang lebih 'bising' dari kota London. Ini kerana aku menyokong 100% ape yang diluahkan oleh lagenda Arsenal, Frank McLintock yang telah sejujurnya memberi pandangan tentang Arsenal dan cara mereka mengendalikan transfer di masa kini. Frank McLintock yang bermain untuk Arsenal di era 1964-1973, kini sering diundang sebagai salah seorang pundit di Sky Sports merupakan seorang pemain yang cukup berpengalaman dan ingin berkongsi sedikit pendapat tentang bagamana harusnya Arsene mengendalkan pasukan jika tidak mahu peminat terus kecewa tanpa sebarang musim buat kali ke 4 berturut2 sejarah terburk Arsenal dalam tempoh 21 tahun. Aku tidak boleh tidak setuju lagi dengan ape yang diluahkan kerana ia memang amat memenuhi ape yang aku rase. Ikuti pandangan beliau , tentang kelab2 besar England khusunya Arsenal yang nyata lebih mengutamakan Champions League dan memandang sebelah mata saja kejuaraan domestik terutama piala FA.( aku dah translate ke BP bahasa pasar.Originalnya di sini)

" Aku tau yang main dalam Kejuaraan Eropah nie kire gah aa, power, cukup otai, tapi tak kisah lah ape orang cakap, jiwa aku nie tetap Old School... FA cup memang aku cukup ambik serius dan bagi tumpuan, klasik tu. FA Cup final tu, bukan calang2 satu dunia tengok tuh. Walaupun budak kecik kat kampung aku Scotland pun diorang tengok tau.

Tapi sedih aa sekarang, aku kecik hati aa, nampak gaya macam Arsene Wenger tak pandang pun piala FA. Korang boleh tengok lah tah sape2 die bagi main hari tu. At least respek laa sket..
Korang boleh counter aku balik , ape beza dengan Manchester Utd yang pernah langsung tak ambik pot dalam FA Cup tahun 2000, tapi bile masuk semi final, diorang dah mule start serius.

Lain pulak halnya si Wenger nie, Carling Cup semi final..lawan rival!!aku terkejut tengok line-up mase tuh.. Lawan seteru utama jiran tetangga, patutnya kite perlu serius sket, letaklah team yang lebih kuat bukannya takde, ade.. Ok la, aku tak nafikan, aku cukup realistik la tentang Kejuaraan Eropah nie, lepas dah labur punya banyak duit, mestila ia akan jadi lebih dan lebih penting kan. Ia lebih kurang sama dengan menang kejuaraan liga la dari pelbagai sudut.

Tapi aku tak nampak yang Arsenal mampu menang semuanya sampailah ade perubahan polisi tentang transfer nih. Nampak gaya, Arsene tidak berminat beli player dalam lingkungan umur 25-28. Mengapa?? Mungkin dia fikir player2 nie dah menjadi nama2 bintang, dan tak mudah nak bentuk cara permainan dan mentaliti diorang lagi.Kalau asuh player muda lagi senang.

Jangan salah faham, Ape yang aku nak katakan di sini adalah Arsenal menzahirkan antara permainan tercantik yang pernah ak tengok, tetapi diorang takde killer instinct. Arsena hanya cipta dan cipta dan cipta peluang tanpa ada penyudah berkesan, Team lain tu kadang2 tak perlu bertubi2 sekali serang pun dah masuk pun ade. Pada aku, aku rase Arsene perlu tambah lagi 2 atau 3 muka baru yang dah terbukti dan berpengalaman. Maka akan tibalah masanya Arsenal diramalkan akan lebih serius untuk memenangi mana2 trofi. Satu lagi bahayanya jangan sampai peminat2 dah tak dapat bersabar dan kecewa tak tidur malam. Mereka sayangkan Arsene dan falsafah bola sepaknya, sama la macam aku, aku teruja jugak. Cuma.. mereka nak tengok sesuatu di akhirnya supaya kepercayaan mereka itu ada hasil.

Aku tahu melalui pengalaman diri sendiri betapa mahalnya dan susah gile penyokong nak datang ke stadium semata2 nak tengok Arsenal beraksi dan memberi sokongan padu tapi ape yang dilihat, Arsenal hanya belanjakan ciput jek kat transfer market hingga kini(mane hilang duit tu?) " - Frank McLintock.

Adakah perasaan anda diwakili beliau atau anda ada wakil lain?


1 ulasan:

ADeeB & Co. berkata...

Pada aku..arsenal skang ni ada krisis finishing/killer ball dgn masalah size, nampak player kite kecik2 sgt, kalau mcm zaman invicible dulu, team lain takut lawan arsenal sbb besar2, pastu passing cantek tak hengat punya, terutama vieira yang otai tu...