Ahad, 25 Mei 2008

Gilberto mintak tambah....


Ya hujung2 minggu macam nie memang banyak kenduri.. tapi bagi Gilberto, bukannya mintak tambah nasi.. tapi mintak Wenger sign lebeh ramai player untuk bersaing dalam semua kejuaraan musim depan. Bayangkanlah kelab macam ManU Chelsea dan Liverpool punye la berlambak player siap boleh tukar2 takde hal la kalau injured.Tapi Arsenal? ciput jek, kalo ade replacement pun player muda, team carling cup, yang mude bergetah mentah. Timbul la alasan lepas gagal.."oh, FA cup bukan penting, Carling Cup piala Mickey mouse" habis kalau tak dapat nak sediakan skuad yang boleh bersaing untuk semua piala, alamatnya tak kesampaian la hajatnya.. Kalau diikutkan logic..kalau target 4 tak semestinya dapat 4 tu, tapi at least sasaran ade banyak option, target 2? kalau tak dapat 22 gigit jari laa..huhu.Dan gilberto seperti besar kemungkinan akan stay di Arsenal.Salute untuk bekas kapten Brazil yang sanggup memanaskan bangku simpanan harap2 kalau season depan die masih ade, die boleh kembalikan aksi dan kudrat 2-3 tahun lepas. Itulah pentingnya mentaliti bagi seseorang sportsman..bukan macam Hafiz Hashim, huhu ape kaitan? saje jek aku nak blame die kat sini.

Dan kalau lah semua player mentaliti kuat macam Gilberto, takkan ade yang mahu pergunakan kepercayaan Wenger untuk lompat kapal. Flamini, Hleb hampir pasti, Adebayor mungkin.. lepas nie siapa pulak.. Toure? aku tak percaye kalau Toure nak blah sebab tak puas hati dengan layanan double standard kepada Gallas, ini semua mungkin gosip2 media yang nak memporak perandakan kem Arsenal.

Dan kalau mende2 ini semua terjadi , siapa yang harus Wenger bawak masuk. Wenger di akhir season berjanji akan cuba mengekalkan player sebagai satu keluarga atau pasukan dan menambah 2 hingga 3 muke baru.. pengalaman + bakat.. Dan kalau 2 orang starter( kalau Hleb pergi) gagal diyakinkan untuk stay,nyata janjinya hanya janji tinggal janji. Maknanya Wenger terpaksa OT cuti summer nie untuk membina balik skuad.daripada hanya perlu menambah, Wenger, Pat Rice Ken Friar dan scout2nye perlu menambah dan mengganti.. maknenye kalau 2 orang tinggalkan Arsenal, Wengger sekurang-kurangnya perlu membawa masuk 5 muka baru bagi menambahkan depth dalam pasukan. Nasri memang dilihat player yang berbakat, tapi untuk mengharapkan die mengganti terus tempat Hleb dengan suasana fizikal EPL adalah suatu beban yang terlalu tinggi di letakkan kepadanya.Hleb pun mengambil mase 2 season untuk sampai ke kemuncaknya.Atau adakah Diaby, Denilson, Gilberto dilihat oleh Wenger sebagai calon sesuai mengganti tempat Flamini manakala Song dilihat lebeh kepada back up defence. Meramaikan skuad bukanlah petanda menutup peluang bagi player2 yang sedia ada tetapi secara positifnya memberi persaingan sihat dan memaksa setiap player training bagai nak mati.

Adakah pemergian Flamini dan Hleb ini bakal menjatuhkan sedikit moral rakan2 sepasukan dan menjejaskan keharmonian keluarga Arsenal? Harap2nya tidak... Di sebalik kite menyalahkan Flamini dan Hleb yang bermata duitan dan cakap tak kisah pun kalau diorang pergi, namun bagi rakan sepasukan mereka dah umpama kawan rapat, adek beradik mungkin terutama Cesc, Flamini dan Hleb. Harap mereka tak meninggalkan ape2 pesanan,sms atau mms dan pengaruh supaya menigkut jejak langkah mereka.



Apa-apa pun minggu depan pasti menarik dengan esok jika benar seperti yang digambarkan Arsenal akan sign kontrak secara official dengan Nasri.Masa depan Hleb juga ditentukan dalam tempoh bebrapa hari ni mungkin.Harap lebih ramai lagi bakal menyusul ke Emirates dengan Mario Gomez dikatakan sebagai bakal menggantikan high demand adibahnor..


0 ulasan: