Ahad, 25 September 2011

Post Match : Arsenal tundukkan Bolton di malam RVP join Geng 100.



3 gol 3 mata buat Arsenal yang menewaskan 10 orang Bolton malam semalam.Robin Van Persie menjaringkan 2 gol bagi mencapai gol ke 100nya bersama Arsenal dalam perlawanan kompetifif, sebelum disudahkan dengan bergaya oleh Alex song di penghujung perlawanan.Walaupun begitu, Arsenal dipaksa bekerja keras dan bangkitkan mood penonton di separuh masa kedua. Di separuh masa pertama segalanya tak menjadi dan kita dilihat bermain dengan penuh gubra dan kadang2 nampak tertekan.Gol awal RVP di separuh masa kedua dan kad merah kepada Wheater membantu Arsenal mendapatkan kelegaan yang dicari. Tak dapat dibayangkan kalau kalah kepada Bolton malam tadi, kita mungkin bakal duduk sebagai pasukan tercorot sesudah 6 perlawanan, situasi pertama sejak 1974, itupun jika Fulham dan WBA masing2 seri.Jadi Bolton yang kalah malam tadi, mereka terpaksalah terperosok di tanga terbawah dengan tekanan memuncak pada Owen Coyle.



Arsenal menurunkan Gibbs dan Walcott menggantikan starter di Edwood Park,Santos dan Arshavin. MOTM carling cup, Oxlade hanya menjadi unsused subs menggantikan Yossi yang mengalami kecederaan.Bolton turun tanpa summer target Arsenal, Gary Cahill. Tak sampai 2 minit, Bolton dah start uji, dan jika tak kerana ketangkasan Szczesny menerbangkan badan menepis bola terjahan bekas pemain reserve Arsenal Darren Pratley, Arsenal sekali lagi berhadapan dengan ujian getir dan tekanan.Arsenal nampak gugup selagi tidak dapat memecahkan kebuntuan. Kita semakin hampir melalui dua kali freekick RVP.Lepas tu satu sepakan Gervinho yang cut in dari sebelah kiri hanya mampu melewati palang gol. Dengan tak semena2 Koscielnya boleh ada dalam petak penalti, tapi libasan ala takrawnya juga entah ke mana2. RVP dan Walcott hampi2 mendapatpeluang tapi ruang2 mereka ditutup pantas oleh block dan tackle pertahanan Bolton. Walaupun mendominasi perlawanan, Arsenal nampak sangat2 kurang konfiden.

Separuh masa kedua entah apa yang sudah dibasuh wenger dalam bilik persalinan, kita tak perlu tunggu lama. Gervinho dijatuhkan tapi bola dapat kepada Rambo maka Mark Clattenburg memberikan play on buat ARsenal. Rambo terus meluru ke hadapan sebelum melorongkan buat RVP yang memilih tight angle Jaaskelainen.Akhirnya, kelegaan terpancar di setiap raut wajah pemain Arsenal dan WEnger sendiri tapi kita tahu 1-0 belum mencukupi.Staarting dari situ Arsenal mula bermain dengan lebih konfiden. 10 minit lepas tu Walcot dinafikan gol scoring opportunity oleh last man Bolton maka pengadil tiada pilihan lain selain kad merah buat Wheater.



Arsenal perlu mencarik gol bagi membunuh perlawanan ini. Walaupun Bolton beraksi dengan 10 orang dan WEnger sendiri mengaku tak nampak peluang untuk mereka score, tapi counter attack mereka kadang2 mencuakkan defend Arsenal.Sebagai bukti, Eagles terlepas dari kawalan tapi pressure dari Gibbs menyebabkan sepakannnya tersasar.Wake up call buat Arsenal. Sepakan Arteta diselamatkan,tandukan RVP diterpis, Half volley Koscielny ditumbuk keluar,serangan2 Arsenal dipatahkan. Sesudah mencapai angka 99, RVP kata why not dapatkan sahaja milestonenya pada malam ini. Walcott meluru dari arah sebelah kanan sebelum passingnya hanya 'disentuh' -nampak mudah- oleh RVP.Wajah kegembiraan dan puas terlakar pada kapten Arsenal malam tadi yang menyambut dengan emosi bersama ribuan gooners yang hadir ke stadium walaupun jumlah penonton kini berkurangan akibat krisis kewangan.


Wenger ada memberi pendapat tentang perbedaan antara Theo dan Oxlade.Malam tadi dapat diperhatikan Theo beberapa kali melepasi markernya dan sering bergerak ke arah central postiton. Tapi bukan malamnya apabila dia dilepaskan oleh Rambo melepasi Paul Robinson tapi bila one on one dengan keeper, dia sepatutnya lebih bersabar dan tak gopoh.Capello ada di Emirates malam tadi, dan dia jugak balik awal. Mungkin dia dah cukup lihat.Untuk jadi seorang penyerang yang baik, Theo perlu lebih konsisten, untuk menjadi pemain yang baik, decision making jgak harus betul.Dari tahun 2006 dia bersama ARsenal, aku secara peribadi memerhatikan Theo sebagai pemain yang bermusim.Tapi siapa bukan jenis itu di Arsenal sekarang ini ye tak? Maka untuk kekal bersaing, semua pemain harus mementingkan konsistensi.

Ketika 2-0 dan Bolton yang tempang, arsenal merasa selamat oleh itu Arteta Gervinho dan RVP di kerluarkan.RVP mendapat standng ovation dengan kejayaan menyertai 17 yang lain dalam kelab 100 Arsenal. Untuk rekod gol RVP setakat ini,

Tahun=2004- kini
Liga=69
FA=8
League cup=6
Europe=17
Sumbangsih=0
Jumlah= 100
Jumlah game=238
Game ke berapa score 100=ke-238

26 gol daripada 31 penampilan liga tahun ini.Terbaek bukan? Statistik tidak menipu,RVP kini adalah nadi dan orang paling penting dalam survival Arsenal sama ada mahu kekal bersaing atau pun mengharungi liku2 hidup yang lebih getir.



Bolton mengharapkan perlawanan segera tamat,damage limitation. Tapi Song tak ingin melepaskan peluang ini, menutup aksi 2nd halfnya yang mantap hari ini dengan gol bergaya. Song dilihat lebih advance makala Arteta lebih deep memberikannya peluang selepas Bolton mengundurkan para pemain mereka. Beberapa through ball nya spot on dan menunjukkan kadang2 dia juga punya idea.Serta 'kerja2 kotor' memenangi kembali bola jugak sempoi malam ini terutama di separuh masa kedua. Itulah kita kena yakin dengan pemain ini, kalau kena harinya, kalau mereka bermain tanpa tekanan, boleh jek sebenarnya. Apa yang penting adalah kekuatan mental. Jadi tugas Wenger bukan sekadar taktikal semata2, kerana walaupun pemain2 ini mempunyai teknikal yang tinggi hanya individu itu sendiri mampu membina jiwa dan mental di atas padang. Pengurus cuma mampu menyalakan dari dressing room dan membakar dari tepi padang.

Walaupun bukanlah suatu persembahan yang cukup mantap dan kemas, tapi kemenangan ini adalah sangat dialu2kan dan tepat pada masa.Sekurang2nya ia demi moral dan semangat bagi menghadapi NLD minggu depan. GAme yang mempertaruhkan maruah. Tapi sebelum itu, Arsenal perlu selesaikan kerja Eropah di tempat sendiri dahulu menentang Olympiacos.

Agi idup agi mengGunners!!


0 ulasan: