Jumaat, 24 September 2010

Gibbs selamat, Diaby kembali

Brulangkali menonton klip video buak kecik spuds menangis itu tidak membosankan, agak lucu.Mungkin itulah besar maknanya piala tersebut pada kelab itu melihat reaksi mereka atau mungkin budak tersebut mengalami penderaaan kanak2, kecewaa kerana dia ingin menyokong pasukan utara London sebenar tapi dipaksa dengan kekerasan oleh otang2 tuanya menyarung jersi Spuds ke stadium. Baiklah, cukup dengan budak spuds itu. Cerita pasalbudak Arsenal pulak, berjasad budak,bervisi permainan dewasa itulah Jack Wilshere, man of the match bagi perlawanan tempoh hari.Kapten Jack st up 2 bijik untuk Lansbury dan Arshavin menunjukkan kelebihan ketenangan dan keseslesaan ketika mengawal bola berbanding dengan kebanyakan rakan2 seusianya,itulah bakat sedia ada bagi pemain yang baik.Masih terlalu awal, dan terlalu jauh, harapnya dia boleh kawal diri dan meniti perjalanan seperti jejak langkah Fabregas, slow2 mencipta nama dan tiada perkaraburuk berlaku sepanjang proses pembinaan kerjayanya.Melegakan, dia masih belum dikaitkan dengan mana2 DNA.

zzsatu lagi perkara melegakan adalah Gibbs terselamat daripada kecederaan yang merisaukan iaitu, keretakan metatarsal untuk kali kedua. Difahamkan kecederaan Gibbs yang dilepastayangkan oleh Astro adalah hanya kecederaan ringan membuatkan seluruh kem Arsenal lega sedikit kerana tidak mampu lagi nak handle bermacam2 lagi kecederaan yang selalu melanda.Apa puncanya? permakanan? corak permainan kita yang terlalu open? Hasad dengki dari pihak lawan? atau pun Doktor2 dan klinik kesihatan Arsenal?


Wenger pulak yang baru sudah mejaani satu penggantungan perlawanan berkata Dia menyuarakan pendapat bila perlu dan jika dia rasa dia betul dia akan menegaskan perkara tersebut dan jika sebaliknya dia tidak akan malu untuk mengaku sepertimana akuannya terhadap insiden di Sunderland. Terkenal dengan hubungan dingin bersama FA , Media dan tak pasal2 menjadi 'musuh' beberapa manager kecil BPL, Wenger sempat mengingatkan kembali kepentingan video teknologi terutama dalam kes2 kekasaran seperti tackle Robinson ke atas Diaby yang dilepas pandang. Sementara itu hanya Diaby sahaja yang dijangka kembali bagi pertemuan menentang West Brom Sabtu ini. Rosicky Eboue perlu menjalani pemeriksaan lanjut, Squaillaci mungkin pulih dari kecederaan otot, Song pulang dari penggantungan. Fabregas dan Mael sedang berhempas pulas nak menyiapkan diri bagi pertemuan menentang chelsea 3 Oktober tapi Wenger tidak memberi harapan.


Anda apsti dengar akan kekecewaan yang diluahkan Szczesny pada media terhadap Wenger  akibat tidak diberi peluang bermain, terutama terlepas Carling Cup yang diberi pada 'world class' Fabianski. Memang laa, siapa yang tak bengang kerana awal2 dijanjikan untuk rotation sekurang kurangnya kejohanan seperti Carling Cup boleh menjadi medan untk mereka menunjukkan bakat menimba pengalaman tapi alih2 diabgainya posisi itu pada pemain yang dah berapa tahun dapat peluang tapi tak improve2. Namun Wenger dengan tenang menyuruh Szesny jangan gelabah, jangan gelojoh dan bersabar kerana masanya pasti akan tiba. Dia memahami kekecewaan penjaga2 gol mudanya dan berkata adat laa tu pemain muda tak sabar cuma mereka perlu bersedia menghadapi sebrang kemungkinan persaingan kerana posisi mereka hanya ada satu slot di atas padang. Malah mereka mempunyai tempoh kerjaya yang lebih panjang berbanding outfield2 player yang lain.Jika begitu tambahnya,Manone pun berhak mendapat tempat tapi setakat ini dia masih diam dan berpijak di bumi nyata. Betul apa yang Wenger katakan itu tetapi,seperti Szczesny, gua sebagai penyokong pun agak kecewa kerana kepala otak dah bajet anatara kedua2 keeper muda yang dapat peluang untuk Carling Cup, dan kalau nak bagi sangat Fabianski peluang lagi, Fa Cup boleh menjadi medannya. Oleh itu aku rasa, kekecwwaan yang diluahkan Szczesny adalah kerana terlalu berharap lalu terkejut.Itu sahaja.


"When you have educated a player like we have with Szczesny, who arrives at the age of 16, it is a long-term investment which costs a lot of money, so you want to keep the players."


0 ulasan: