Khamis, 10 Jun 2010

'Sanderos'kan pada kenangan ...


Ketika demam Piala Dunia kian melanda, Wenger dalam diam tak diam memasang mata, menjeling2 kalau ada pemain yang berkenan di hatai. Dalam diam, mulut yang terkunci tiba2 bersuara, Wenger telah menyuarakan hasratnya tentang apa yang akan dilakukan summer ini selain daripada menjadi pundit Piala Dunia di EuroSport.-Mencari pemain baru dan keutamaannya adalah bahagian pertahanan.Pendedahan itu disuarakan pada hari yang sama sebaik sahaja secara rasmi Philippe Sanderos memilih Fulham sebagai destenasi barunya setelah 7 tahun bergelumang dengan naik turun di Arsenal. Pemain yang aku selalu gelar badut itu tidak menyambung kontrak setelah 2 musim dipinjamkan ke AC Milan dan Everton. Aksinya yang terakhir adalah ketika bertemu Liverpool dalam Carling Cup, ironi kepada popular breakdownnya sewaktu bertemu Liverpool di Anfield dalam Champions League 07/08. Seringkali dianggap sebagai 'lauk' Drogba, Sanderos awalnya menunjukkan dia mempunyai bakat yang cukup baik untuk menjadi seorang pertahanan yang  baik tapi tidak cukup baik di Arsenal ketika anda memerlukan kekuatan mental yang tinggi untuk menyerap tekanan, suatu yang dilihat kurang pada pemain Swiss ini.Dengan Gallas dan Silvestre yang jugak kontrak bakal berakhir begitu jugak Campebell yang seakan pasti memilih Celtic setelah Neil Lennon secara rasmi menjadi pengurus kelab yang membunuh jiwa dalaman Eduardo itu, tidak peliklah ketika mendengar Wenger ingin benar2 menguatkan barisan pertahanan terlebih dahulu.Terima kasih  Sanderos, selamat berduet bersama Hangeland.

Mael, Jozan, Bartley, Nordtveit, itu sahaja nama yang tinggal di posisi CB jika kesemua yang di atas memilih untuk tidak bersama Arsenal lagi. Jadi adalah gila untuk Le Prof tidak mencari 'pengalaman' bagi memberi barisan muda mempelari daripada senior mereka. Dia kata jika dia ingin menambah pada skuad yang sedia ada, dia hanya akan menambah yang berpengalaman dan lebih baik daripada apa yang kita ada sekarang ini, ini kerana Arsenal sudah erlalu ramai pemain muda.Kata2 ini diungkapkan ketika di akhir2 musim lalu ketika keadaan tidak memihak kepada Arsenal sebgagai pemujuk dan pancing penyokong, oleh itu aku harap Wenger masih ingat akan janjinya. Gosip yang sedang hangat sekarang ini ialah bagaimana Wenger sanggup membuat tawaran hampir 3 kali bagi mendapatkan pemain Lorient , Laurent Koscielny.-nak sebut macam mana pun aku tak tau eja pun copy paste jek.Jadi aku gelarkan dia Encik Kos sahaja. Kos?Nama yang kurang popular bebrnading nama2 CB besar yang lain kerana secara jujur aku tidak pernah menyaksikan dia beraksi di Ligue 1. Maka kita lihat kos yang hampir ke 10M itu dilihat terlalu mahal untuk Kos.Adakah kos ini benar2 berbaloi untuk pemain yang masih berlum terbukti di peringkat tertinggi dan fizikal BPL? Nampaknya  persoalan ini kembali berulang setelah kita mempersoalkan perkara yang sama pada Verminaor dahulu. Selagi belum sah atau berada di DotCom, aku belum berhasrat untuk komen lebih tetapi aku percayakan Wenger kerana dia pastinya nampak satu benda yang ada pada targetnya.

Wenger sekurangnya2 perlu menambah 2 pemain pada bahagian CB. Dan bila cakap pasal sistem pertahananan ia termasuk sekali penjaga gol.Media telah mengambil peluang dengan sarkas2 daripada 2 org penjaga gol kita untuk mengkenen2kan nama2 penjaga gol untuk beraksi bersama Arsenal musim depan.Terbaru Schwarzer dari Fulham.. Gosip menspekulasikan pemain Australia berumur 37 tahun itu adalah ready made untuk 1 2 musim sebelum kepercayaan diletakkan semula kepada Szczesny dan Vito. DM mungkin juga dalam radar, pendek kata kita perlu kembali ke old days di mana defends kita adalah tembok kebal, jarang bolos maka 'one nil to the arsenal'  kerap kali kedengaran. Dengan rumors2 sampingan seperti ini, paling tidak pun dapat release tension daripada cerita misteri Fabregas yang tak ketemu jalan pulang ke kampung..


0 ulasan: