Khamis, 4 Februari 2010

Perbincangan Lineup

Masih terlalu awal lagi tapi tidak salah kut untuk membincangkan line up apa yang bakal diturunkan Ahad malam nanti.Keputusan seri Chelsea tempoh hari bermakna kemenangan, 3 mata meletakkan Arsenal kembali berpeluang baik untuk mencabar kejuaraan dengan syarat baki2 perlawann yang nampak seperti tidak harus drop point tidak dipersia2kan. United juga pastinya inginkan Arsenal 'membantu' mereka tapi kerana ego , mereka hanya inginkan Arsenal dapat menghalang Chelsea mengutip mata penuh dan Arsenal tak menghampiri mereka yakni seri adalah perkataan yang paling sesuai.Dalam situasi ini, seri bukanlah satu keputusan yang teruk, not bad at all.Apa sahaja selain kalah, tapi dek kerana perlian Rednose selepas match minggu lepas yang mana dalam nada berseloroh dia mahu melihat Arsenal 'menghancurkan' Chelsea, perasaan ingin membuktikan kita mampu menang semakin membuak2.

Seperti yang aku cakapkan sebelum ini, line up Arsene Wenger selalunya predictable. Jadi untuk bertemu Chelsea aku harap line up yang diturunkan benar2 stabil dan seimbang ,pertahanan dan juga serangan.Kekuatan fizikal jugak adalah penting.Jadi Wenger perul dapatkan taktikal yang tepat untuk match kali ini agar kesilapan yang sama tidak dilakukan berulangkali.

Aku tahu line up ini tak akan diturunkan Wenger kerana 'cinta' dan kepercayaannya kepada beberapa muka yang terlalu diyakininya.Ini hanya pandangan aku :

---------Almunia/Fabianski/Manone-------- :Aku pasrah...
Sagna--------Gallas-----Campbell-----Mael
---------------Song------------------------
-------Eboue--Fabregas---Diaby----------
-------------------Arshavin----------------
--------------Bendi------------------------

-Denilson perlu diberi peluang muhasabah diri
-Idea untuk meletakkan Mael ke posisi yang pernah dipeganggnya di bawah Henk Ten Cate's Ajax iaitu bek kiri adalah untuk membiarkan Clichy rediscover form nya.
-Di samping itu Campbell memberi kelebihan fizikal yang pastinya  membataskan pergerakan Drogba.Cuma pace yang menjadi masalah, jadi Campbell hanya perlu duduk di bawah dan bukan pergi 'gung ho' seperti apa yang dilakukan Gallas dan Mael Ahad lepas.Kepala pengalamannya boleh memberikan sesuatu dalam big game.
-Song, anchor man, kereta kebal di hadapan back 4.
-Nasri agak lightweight dan kurang memberi perlindungan kepada fulllback, kehadiran kembali Diaby dari kecederaan selain dari fizikalnya ,boleh jadi holding midfielder kita dan jugak memberi offensive option yang baik kalau dia dapat memberi persembahan sepertimana form yang ditinggalkan dulu.
-Eboue boleh memberi perlindungan kepada Sagna.Seorang lagi fizikal.Kalau kena harinya,lariannya mungkin boleh memberi kesukaran kepada pertahanan lawan dan membuka ruang untuk rakan2 lain.Crossing nampak lebih berkesan dan kemas berbanding Sagna.Boleh swap position change side dengan Diaby.
-Fabregas dan Arshavin, Starmen. Pemain yang kreatif dan mampu melakukan magic mereka tersendiri.Kreativiti dan pengalaman mereka amat2 penting.
-Jika Dudu tidak memberi kesan kepada Terry dan Carvalho di Emirates, apa kata cuba asak dengan fizikal Bendi.Crossing kita jugak nanti tidaklah dibazirkan begitu saja.Sekurangnya Terry dan Alex mendapat persaingan dan rasa terancam.Jika anda ingat, lihat bagaimana mereka struggle untuk mengawal Adebayor.Yang dirisaukan adalah match fitness nya jadi harap pink boot nya nanti bersinar.
-Sub yang agak kuat dengan Dudu, Rosicky, Nasri, Walcott, Ramsey.Yang penting kalau dah tau tak menjadi, awal2 kasi tukar.

Ini hanyalah idea dan pandangan terbuka.Jadi bincangkanlah.

P/S: Sanchez Watt telah dipinjamkan ke Southen United untuk sebulan.Selamat maju jaya diucapkan.


2 ulasan:

gerunners berkata...

cantik jgak klu campbell diturunkan utk jaga drogbar!!

gundala berkata...

gua suke idea lu letak campbell.tp letak mael bek kiri cm xleh blah plak.ganti je campbell ngan gallas jap.sagna ganti dgn eboue.Bendi main.Supersub dudu.Rosicky kene main.aku rase dgn kekreatifan beliau mungkin chelsea ade masalah.Tapi yang best,Diaby is back!!!yahuuuuu!!