Ahad, 28 Jun 2009

RVP, 'Yes We Can!' atau 'Yes Man!'?


Robin Van Persie yang tunggu masa jek nak sign konrak baru telah menceritakan rahsia bagaimana Wenger meyakinkan anak buahnya dan menanamkan semangat dalam bilik persalinan walaupun mengharungi 4 tahun tanpa sebarang kejuaraan.Siapakah yang menjadi inspirasi, tidak lain tidak bukan kata RVP ialah presiden kulit hitam pertama AS iaitu Barack Obama.Wenger menanam frasa 'Yes We Can' yang diwar-warkan Obama ke dalam pemikiran setiap pemainnya agar yakin akan kemampuan diri di atas padang.RVP sendiri agak teruja dengan 'ceramah' Wenger dan ingin mengkaji lebih mendalam tentang Barack Obama.Tapi adakah betul mereka menganggap Wenger mendapat ilham dari presiden yang pernah menetap di Indon ataupun mereka sebenarnya terkeliru sama ada 'Yes We Can' atau frasa popular Jim Carrey dalam filem terbarunya 'Yes Man!'

Jadi mana satu inspirasi??


Atau???


Sambil mengakui dia sedang membaca autobiografi Obama,RVP berkata,

"Aku nak kenali dengan lebih mendalam tentang lelaki ini.Obama adalah si tenang.Bila lawannya John McCain jerit2 dan sembang kencang, Obama sentiasa tenang.Aku pun try ikut- JIka ada sesiapa cuba provoke aku, aku tak melawan.Itulah cara terbaik.Arsene Wenger telah memperkenalkan Obama punya falsafah "Yes, We Can!" dalam bilik persalinan."

"Takde ape yang mustahil.Tak de orang pun jangka seorang lelaki berkulit hitam mampu jadi presiden US tapi sekarang?Sama la jugak, takde orang bagi harapan Arsenal dengan bajet ciput mampu menang trofi."

"Wenger ni memang menggemari sukan dan pemimpin.Kalau dalam team talk sebelum game dia mesti petik beberapa ayat orang2 penting kadang macam Obama, Michale Jordan lagenda basketball dan jugak pemain tennis Justine Henin.

Dan Wenger ni memang ade disiplin.Kitorang fly ke game pakai flight biasa jek.Takde punya la jet2 peribadi ke jet mewah la bagai.Air Cond dalam hotel diharamkan.Tak elok untuk atlet.Peti ais pun tak boleh beb! Semua air mesti jage, suhu bilik punya.- air sejuk tak elok untuk kesihatan.Inilah die perkara2 yang mampu membezakan keadaan walaupun 1%.Dan semakin kau jadi tua, perkara2 kecil ni lah yang menjadi perbezaan, tapi peratus2 sket yang terakhir nilah sukar dicapai sebenarnya."

Dekat rumah dia pulak, ade macam2 koleksi, jersey2 pemain ditukar, keratan2 akhbar pasal kerjayanya dan juga gamabr2 di dinding yang dirasakan belum lengkap-hanya gamabr RVP menjulang piala FA 2005 , dia masih mengimpikan Kejuaraan EPL dan UCL.RVP jugak becita2 jadi permain terbaik dunia.




"Aku nak jadi pemain terbaik dunia.Aku rasa susah nak tido selepas match jadi aku bangun tengah malam tulis nota siket tentang cara aku main.Aku tengok balik dan kaji setiap match yang aku main.Aku memang keras mengkritik diri sendiri.Aku sebenarnya tak capai lagi level sebenar kemampuan aku.Kalau aku betul2 player yang hebat, dah lama aku tawan eropah, dapat piala."

"Kalau Arsenal menang UCL,EPL, FA Cup mungkin aku adalah calon untuk anugerah tersebut.Mase tulah boleh aku claim yang aku dah capai peringkat tertinggi.Sayangnya kes tu belum lagi.Tapi aku nampak potensi dalam Arsenal.Kita kene lakukan!Satu fakta yang cukup menyakitkan iaitu dalam 5 tahun aku kat Arsenal, aku hanya mampu menang seketul piala jek iaitu sama dengan jumlah aku menang kat Feyenoord dulu.Tak cukup wei!! Bile mase mula2 aku sampai sini dulu, Arsenal menang piala alahai senang nak mampus macam main fun fair.Tapi tunggu la bila semua fit, Arsenal akan jadi team yang memang mantap dan terpulang pada aku sendiri untuk memastikan kita menang trofi lepas tu"



Lagi berita baik bagi peminat Arsenal ialah, RVP memang benar2 komited hendak sign dengan Arsenal.

"Aku takde rundingan dengan kelab lain selain dari Arsenal.Aku nak jadi pemain terbaik di dunia.Kerjaya aku berjaya bila aku sendiri menganggap diri aku terbaik.Selain dari tu, aku tak puas hati."

Bini RVP dari Maghribi iaitu Bouchra agak menjaga pemakanan RVP sebab iyelah, RVP ni sering jek dilanda kecederaan.Jadi hanya makan2 yang bernar2 berkhasiat dan sesuai jek disediakan untuk suami kesayangannya itu.Diet dan yoga jugak sering menjadi amalan RVP.

"Aku suka makan steak tapi sekarang terpaksa lupekan bila aku tengok impak die.Mase aku dalam proses pemulihan dari kecederaan aku dapat tau betapa eloknya tak makan steak dah.Cepat jek sembuh.Alkohol jugak, memang aku dah tak ambil mase musim berlangsung.Memang kat England ni ramai player suka minum beer tapi tengoklah perbezaan antara mereka yang minum dan tak.Boleh tengok laa lembap ke laju."

Selain itu, imej budak nakal tak dapat dipisahkan dengan RVP terutama di awal2 carieer nya dulu.Namun di bawah Wenger die mengakui agak terkawal sedikit lagipun dirinya makin lama makin berusia jadi dia perlu matang mengawal keadaan.Isteri dan anak2 jugak penting dalam pemikirannya ketika ini, tiada lagi kehidupan berfoya-foya sesuka hati.Wenger memang terkenal dalam melayan Harimau liar menjadi jinak.Abang Tony Adams yang suatu masa alcoholic juga sedar dan insaf di bawah Wenger.

Dulu RVP sebelum join Arsenal dengan 2.75M pernah digugurkan dari skuad utama masuk reserve kat Feyenoord semata2 atas alasan disiplin.Memang budak nakal habis.Siapa tak boleh lupa kes palsu rogol seorang penari yang membuatkan RVP meringkuk dalam penjara hampir 2 minggu.

"Kes tu telah secara tak langsung memperkuat hubungan suami isteri kami dari memecahbelahkannya.Dan baru aku sedar betapa pentingnya Bouchra dan apa sebenarnya yang aku kejar dalam hidup ni"

"Kitorang dah bincang dalam2 panjang2 pasal kes tersebut tapi tak ambil pusing pun tentang mulut orang lain.Satu lagi, aku tak dilayan dengan teruk dalam lokap tapi adelah seorang tu kaki bully, manakala orang lain pulak anggap tak adil laa aku kene tahan."

"Wenger selalu positif setiap kali beruusan dengan aku.Dalam perjalanan aku nak jadi insan dan pemain bola yang baik, Wenger sering bagi aku nasihat berguna, selalu tolong aku.Ia benar2 bagi aku kekuatan dan aku takkan lupakan semuanya."

Bouchra yang sedang mengandung anak kedua selepas anak sulung RVP, Shaqueel, turut menambah,

"Robin ni pernah buat silap, silap besar.Memang senang jek kalau nak bagi alasan untuk tinggalkan dia dulu.Robin ni bodoh2 dulu tapi dia bukan seorang perogol.Ape yang saya ada dengan Robin ni suatu yang istimewa.Susah nak jumpe orang macam ni.Memang pelik tapi benar, skandal tu buat kami lebih kuat."

"Mak saya selalu pesan dulu 'ekau jangan keluo dongan pemain bola, tak serius langsung, kojo nak main main jo' tapi sekrang mereka sayang pulak dengan Robin.Robin ni istimewa sejak dari die masuk stadium melangkah ke padang sampai la wisel penamat, mase tu die seorang player bola yang popular tapi kat rumah, di hanya seorang insan biasa bersama keluarga, seorang suami, seorang Papa Robin."

Sejak insiden tersebut, RVP dan bininya tak pernah ke kelab malam lagi.

"Bukannya aku tak pergi sebab nak elak masalah.Tapi aku lebih suka lepak kat rumah.Bola sepak jek dah cukup memisahkan aku dari keluarga terlalu lama, buat apa pulak aku sibuk2 nak amek alkohol pulak.Ape gunanya bersukaria sampai pukul 3 pagi.Nanti tak cukup tido.Perkara paling penting dalam hidup aku sekarang Bouchra, anak aku, keluarga aku dan bola sepak."



"Ramai lagi yang masih pandang aku sebagai budak jahat macam aku kat Feyenoord dulu.Dulu kat Rotterdam aku memang suka berjoli sana sini.Aku tercemar dengan imej budak jahat.

"Mungkin masa tu aku salah pergaulan.Aku taknak salahkan sesiapa tapi kadang manusia perlukan pertolongan.Di Arsenal aku berjaya membongkar bagaimana sebuah kelab diuruskan secara profesional!"

Seronok mendengar kekuatan mental dan keyakinan yang disampaikan.Harap RVP dapat kekal di Arsenal selama yang mungkin dan menjadi antara barisan lagenda yang membawa kejayaan pelbagai kejuraaan bermula dari musim akan datang ini.


0 ulasan: