Rabu, 1 Januari 2014

Mulakan tahun baru dari puncak.

Selamat Tahun Baru 2014! Top of the league! Jadual yang sangat padat terutama di akhir tahun sehingga digelar oleh Wenger sebagai horrendous schedule mungkin kerana penysusunan dan pasukan pilihan yang diketemukan back to back. Namun kita berjaya melupakan minggu yang suram dan hambar, memecah kebuntuan kembali ke landasan kemenangan dengan menang 2 game away yang sukar , pertama West Ham pada Boxing Day kemudian ulangan debaran final day musim lalu di St James Park ,Ahad lepas. Kemenangan tersebut sekaligus meletakkan Arsenal kembali menerajui liga walau hanya dengan satu mata, tapi itu sudah cukup bagi moral boost terutama apabila mengingat kembali perjuangan 2013 di mana kita merupakan antara team paling konsisten di Eropah, maka dengan form terpuji sepanjang tahun, -lupakan beberapa setback seperti game ,Bayern City,- Arsenal selayaknya diberikan kredit dan mengakhiri tahun 2013 di puncak merupakan satu saguhati ataupun cermin kepada usaha yang dilakukan sebelum ini, sekurang2nya mereka2 yang selalu mengkritik tanpa asas  itu sedar.Walaupun ia tidak memenangkan Arsenal sebarang trofi tapi ia cukup kuat untuk membuktikan konsistensi.



Back to the real business.Game lawan West Ham menceritakan tentang keparahan kita jika tiada penyudah berkesan. Separuh masa pertama beberapa kali bola melintas di depan gol tanpa siapa2 pun mau ambil peluang menyambar, jangan salahkan Giroud sorang sahaja walaupun dialah yang memang tak on form. Kemudian defend tersedak sebentar dengan gol awal 2nd half. Nasib baiklah ada on form Theo Walcott. Brace ke atas City diteruskan dengan 2 lagi gol ke atas West Ham. Itupun sesudah kebetulan Rambo injured, akhirnya Wenger dengar jugak suara hati memasukkan Podolski . Dari musim lepas dikenali sebagai bukan pilihan popular Wenger, tapi Poldi selalunya deliver bila keadaan memerlukan. 1 assist dan sebijik gol adalah hadiah buat peminat dan dirinya sendiri sesudah kembali dari kecederaan hampir 4 bulan.Namun itu tidak cukup untuk menjamin spotnya daam 1st eleven di St James Park. Ambil yang positif dan tidak berprasangka buruk, ini semua mungkin sebagai langkah berhati2 untuk tidak terlalu tergesa2 menggunakan Podolski. Sekurang2nya kita dapat kembali melihat aksi Jack dari penggantungan. Macam lari berganti2, kini Rambo pulak bakal melupakan aksi selama 3 minggu.


Game di St James Park.Ini game banyak tension banyak ketat.Dah lama tak win ugly sekali sekala apa salahnya.Memang antara ciri2 tuah kalau nak jadi champion ialah dapat result walaupun main tak seberapa. Kita perlukan sangat2 3 mata ini, lebih2 lagi Newcastle tengah meletupform mereka, antara team yang paling banyak kumpul point dari November selai ManCity jadi tak terkejut kalau kita dapat halangan sukar.Macam lawan Team France, plik dulu pernah dengar si Alan Pardew duk bising Arsene Wenger ni asyik beli player France sekarang ni ludah ke langit jatuh ke muka sendiri. Dan penjaring gol kita jugak adalah dari France, ini mungkin terlepas dari list Pardew sebab kita dah sambar awal.kah3. Tapi sekali lagi ini menunjukkan betapa pentingnya ada finisher ang boleh finish off the game dengan awal, mengharapkan Giroud seorang memikul beban adalah satu risiko kerana nampak sangat dah dia terbeban dengan workload dan hampir setiap game dia kena lead the line seorang diri. Hasilnya, dia kini injured dan bakal terlepas aksi bertemu Cardiff malam ni. Game menentang Newcastle jugak menunjukkan kurangnya keseimbangan antara 2 blah flank bila mana Newcastle target belah kiri kita melalu Debuchy yang sering terlepas dari markernya melakukan overlapping. Cazorla kurang mampu memberi suppport kepada Gibbs, dan ditambah pula Gibbs mengalami kecederaan dan terpaksa dikeluarkan.15 minit terakhir memang cukup mendebarkan bila mana Wenger memilih untuk "cukup sudah serangan,mari kita defend dengan apa yang ada,1 gol dah memadai". Nasib baik kita ada gandingan yang tak pernah  tewas game liga tahun ini bila mana mereka beraksi hingga 90 minit, Koscielny kembali berganding dengan mertesacker mengisi slot Mael dan Monreal yang demam adalah satu bentuk blessing in disguise sebenarnya. maka minit2 last tu Sagna diarah himpit ke tengah menjadikan 3 CB bagi menutup sebarang ruang buat Newcastle.Carl Jenkinson masuk cover kanan, belah kiri Flamini ganti Gibbs dengan Arteta dimasukkan buat kerja2 kotor. Tapi gua paling respect MOTM bagi gua secara peribadi adalah Thomas Rosicky. Wenger membiarkan Rosicky menghabiskan gamenya sebagai satu kredit kepada pemain yang tak berhenti memberikan segalanya, berlari ke atas, bawah, kejar bola, tackle intercetpnya, pure passion and hunger. Sebagai antara orang lama di Arsenal , seolehnya gua harap sangat dia mampu peroleh sekurang2nya satu piala di Arsenal sebagai penghargaan.

Jadi Arsenal menutup tirai 2013 dengan kemenangan. Tak kena kalau kita bukak 2014 tanpa kemenangan.Maka game malam ini bertemu Cardiff di Emirates jugak sangat penting bagi meneruskan momentum.Cardiff yang dimonopoli dibuli oleh Vincent Tan, baru sahaja kehilangan manager Malky Mackay akibat aksi hambar kutip 5 point sahaja dari 18 yang sepatutnya. Tapi team inilah yang telah menewaskan City bila kena hari mereka. Jadi ini satu peringatan buat Arsenal jangan overkonfiden. Lebih2 lagi kita beraksi di laman sendiri maka orang expect kita menang mudah, masalah bagi Arsenal ni ialah time diexpect menang time tulah mereka tak deliver.Ternyata kita lebih sesuai dengan gelaran undedog, kurang tekanan dan suka cipta kejutan tapi tak boleh menghromati sangat lawan sampai main pun style sendiri hilang ke mana, kita mesti kekal dengan identiti bola sepak kita.

Update kecederaan, Ozil Gibbs Rambo Giroud sah tak boleh beraksi.Walcott, Wilshere, Monreal Mael Rosicky doubtful. Tapi gua konfiden mleihat kepada gambar siapa yang turun training, Walcott besar kemungkinan tak ada masalah untuk ditrutunkan malam ini. Cuma Wenger masih belum membuat kata putus berhubung siapa bakal mengisi posisi ditinggalkan Giroud sama ada Podolski, Theo,Bendi bergantung pada keseimbangan pasukan katanya.JIka Mael dan MOnreal masih demam mungkin kita akan melihat barisan seperti berikut.

------------Szczesny-------------
Sagna-------Per----Kos----Flamini
-------------Arteta---Wilshere----
-------Theo-----Santi-----Poldi----
--------------Bendi---------------

Januari jugak menandakan bahawa pintu perpindahan telahpun kembali dibuka. Dan seperti biasa Arsenal jugak tidak terlepas dari dikaitkan terutama sekali di bahagian serangan.Tapi biasanya kalau ada pun nama2 besar atau backup, tunggu last2 minit.Kerana ia adalah berbeza sekali dengan perpindahan summer di mana selalu  big move berlaku namun perlu diingat dalam tahun world cup, jangan kosongkan impian anda. Tahun lepas Wenger bawak masuk Monreal semasa deadline day. Arsenal penuh dengan kejutan kadang kala boleh tahan kehambaran dari segi transfer.

Agi idupagi mengGunners!!


0 ulasan: