Jumaat, 30 September 2011

POst Match : Arsenal bakar motivasi sebelum NLD!

2 signing baru Oxlade Chamberlain dan Anre Santos masing2 menjaringkan gol dalam home debut di Emirates meletakkan Arsenal satu2nya pasukan dari BPL yang berjaya mengutip 3 mata penuh bagi minggu ini. Satu kemenangan yang sukar tapi amat ditagih. Berdasarkan persembahan dan line up awal pagi tadi dapat diperhatikan Arsenal cuba play safe seakan2 menyimpan tenaga bagi match NLD yang penting Ahad ni. Garang dan tajam di hadapan bagi 20 minit pertama, Arsenal kelihatan mula fade out membiarkan juara Greece itu mendapat rentak dan mampu merapatkan jurang sekali lagi melalui sumpahan set piece. Harap Wenger kali ini mendapat view lebih terang (kerana duduk dari atas stands) akan kelemahan yang belum ada penawarnya.Sehingga berakhirnya separuh masa kedua, Arsenal tak naik2 gear, dan tiada gol ketiga berjaya disumbat tapi lega kerana dfend kita dan bahagian tengah dipeisai oleh arteta dan frimpong mampu mengekang segala asakan Olympiacos.

Wenger memulakan perlawanan dengan beberapa rombakan drastik sebagai langkah rotation.RVP, Gibbs, Rambo direhatkan memberi peluang kepada Chamakh, Santos, Frimpong. Selepas menyerlah dalam starting pertamanya minggu lalu, Oxlade sekali lagi diberi kepercayaan menggantikan Walcott manakala Arshavin diberi peluang mengisi kekosongan Gervinho. Lupa pulak bahawa Johan sememangnya cedera maka Song diberi tanggungjawab menggalas tugas CB, satu watak solid yang berjaya dipamerkan bersama Mertesacker.Paling syok tengok diorang happy2 peluk2 kepuasan lepas final whistle .

Arsenal hanya memerlukan 8 minit untuk memecahkan kebuntuan.Oxlade Chamberlain memecah rekod sebagai penjaring paling muda Arsenal dalam Campions league apabila mengutip bola dari  sebelah kanan  hasil bawakan song, merembat di celah2 kaki mellberg menewaskan penjaga gol. Arsenal kemudian terselamat apabila Arteta memanjangkan badannya dengan sepenuh urat demi menahan bola dari melepasi garisan gol ketika sepakan sudut. Kemudian gandingan Rosicky dan Santos di sebelah kiri berjaya meloloskan pemain Brazil itu sebelum dia membuat hantaran ke dalam kotak mencari Chamakh, walaupun berjaya ditampan pertahanan lantunannya singgah pada kaki Santos yang mengelecek sebelum menyudahkannya dengan gaya seorang striker apabila slumber memilih sudut sukar yang sepatutnya dijaga keeper. Rau awajah kegembiraan kepada Santos yang juga membuka akaun gol pertamanya bersama Arsenal. Entah mengapa ketika kedudukan 2-0 kita drop off sedikit dan lamunan kita dikejutkan dengan gol melalui setpiece -masalah utama Arsenal. Hasil dari short corner, Fuster berjaya mendapat free header-situasi membimbangkan- daripada hantaran lintang bagi menewaskan Szczesny. Separuh masa kedua gol2 tambahan sukar dicari, Arenal cuba memasukkan RVP dan Rambo sebagai aksi pemanas dan juga ingin cari killer goal. Tapi Olympiacos yang semakin hampir melalui satu sepakan cantik Torosidis yang hanya mampu menggelar palang Szczesny. Olympiacos seakan2 percaya mereka mampu mendapatkan sesuatu tapi kita bertahan dengan baik semalam dan akhirnya berpuas hati dengan kemenangan 2-1.

Dengan kemenangan ini meletakan Arsenal di tangga kedua di belakang Marsseille yang berjaya menewaskan Dortmund. Boleh rehat sebentar tentang UCL. Tumpuan kini paling penting di perlawanan penuh tradisi dan hanya fantasi bagi Spuds.Walcott Kos dan Gervinho masing2 akan menjalani ujian lewat bagi menentukan kelulusan bermain dengan Walcott berpeluang cerah. Yossi dan Laci jugak dah kembali tapi Laci tidak turut serta dalam senarai kerana masih belum match fit. Johan masih out.Yang lain2 tiada masalah kecuali mereka yang sedia tiada. Persetankan Adebayor kataWenger. NLD adalah suatu yang baru bagi sesetengah dari mereka tapi seronok mengetahui mereka jugak tak sabar2 nak merasai bahang kehangatan derby ini. Harap mereka tak mempersia2kan maruah seeprtimana skuad musim lepas yang pernah dibogelkan dan segala rekod tercalar. Maka dengan ini kuranglah tekanan untuk mengekalkan sesuatu rekod tapi Arsenal perlu kekal sebagai hanya satu2nya pasukan yang jauh lebih mantap di Utara London berbanding jiran kecoh itu.

COYG!!


0 ulasan: